Het orderboek van de DAF-fabriek in het Britse Leyland zit tot het eind van het jaar vol waardoor de fabriek in Eindhoven moet bijspringen, zo laat het bedrijf weten. Britse vervoerders halen investeringen naar voren omdat ze vrezen dat trucks na een harde brexit duurder worden door invoerheffingen.

Een no-deal brexit kan ook leiden tot prijsstijgingen voor de in Groot-Brittannië geproduceerde DAF-trucks omdat de onderdelen vanuit het vasteland moeten worden ingevoerd.

Extra voorraad

In een nieuwsbericht voor de Britse markt belooft DAF echter dat het de prijzen voor trucks in ieder geval in de eerste twee maanden van 2021 niet zal verhogen. Om die garantie waar te kunnen maken heeft de truckfabrikant in het VK een extra onderdelenvoorraad aangelegd. Ook bij de 130 Britse DAF-dealers ligt inmiddels een extra voorraad die goed is voor twee weken aan onderdelen.

DAF heeft in het VK een sterke positie ten opzichte van fabrikanten zonder Britse fabriek. Hoewel trucks uiteindelijk duurder zullen worden als er importheffingen op onderdelen worden ingevoerd, hoeft DAF in het VK geen heffingen te betalen over de gehele truck.