Het gaat daarbij om middelgrote expeditiebedrijven in het wegvervoer zonder eigen wagenpark en met maximaal honderd werknemers. Dat zegt mede-oprichter en algemeen directeur David Nothacker in een interview met de Duitse vakkrant DVZ. Een nieuwe kapitaalinjectie van 100 miljoen dollar, waaraan het bedrijf momenteel werkt, moet voor het nodige geld zorgen voor de nieuwe overnames.

Sennder heeft zich tot nu toe bij de acquisities alleen gericht op de koop van digitale boekingssites. Behalve Uber Freight Europe waren dat het Spaanse Innroute en het Franse Everoad.

Omzet kopen

Expediteurs zijn voor Sennder interessant vanwege één ding: verladers. En daarmee omzet. Het mes snijdt daarbij aan twee kanten. Het bedrijf heeft volume nodig om de kostprijs te verlagen, om zo weer nieuwe verladers aan te trekken, terwijl het daarmee meteen de winstmarge voor de aandeelhouders kan verhogen. Sennder hoopt met die strategie in 2024 de omzetgrens van 1 miljard euro per jaar te passeren.

Sennder wist al 100 miljoen dollar op te halen toen het in 2019 startte als virtuele expediteur voor het bemiddelen in het vervoer van complete truckladingen. De drie oprichters, Nothacker, Julius Köhler en Nicolaus Schefenacker, bezitten nu nog zo’n 10% van de aandelen in de startup.

Aandelen

De Flixbus-oprichters, de truckfabrikant Scania, de durfkapitalisten Lakestar en Accel, Holtzbrinck Ventures en recent Uber Freight bezitten de overige aandelen. Daarbij is nog niet helemaal duidelijk welk belang de Amerikanen precies in Sennder verwierven door hun Europese activiteiten aan de Duitse concurrent te verkopen. Maar volgens de DVZ zou het om een bescheiden percentage van rond de 5% gaan.

De verkoop van Uber Freight volgde na aanhoudende verliezen van de vrachtdivisie van Uber. Volgens persbureau Bloomberg wordt de Europese tak van Uber Freight door de deal gewaardeerd op 900 miljoen euro.

De Europese directeur van Uber Freight, Tom Christenson, treedt aan als coo bij Sennder. De medewerkers van het Amsterdamse kantoor van Uber Freight maken ook de overstap naar Sennder, in een nieuw te vestigen Amsterdams kantoor.

Na de deal heeft Sennder kantoren in zeven landen. Het bedrijf heeft vijfhonderd medewerkers die maandelijks 50.000 ladingen verplaatsen. Sinds de oprichting in 2015 heeft het in Berlijn gevestigde bedrijf meer dan 120 miljoen euro opgehaald bij investeerders.

Sennder richt zich vooral op Full Truck Loads (FTL), een markt die volgens persbureau Reuters goed is voor meer dan 130 miljard euro op jaarbasis. Expediteur Kuehne + Nagel geldt na het vertrek van Uber uit deze markt als belangrijkste overgebleven concurrent.