Van Duuren is een middelgroot vervoersbedrijf met een omzet van ongeveer veertig miljoen euro op jaarbasis. Het bedrijf heeft honderd medewerkers. Daaronder vallen niet de chauffeurs, dat zijn zzp’ers die voor het bedrijf rijden met tachtig auto’s. Internationaal gaat het om ongeveer honderdvijftig trailers, die eigendom zijn van Van Duuren

Het bedrijf is vooral actief in enerzijds groupagevervoer en anderzijds FTL (Full Truck Load) en LTL (Less Than Truckload). Onder het groupagevervoer valt ook de bevoorrading voor de retail, een ­branche die hard geraakt werd door coronamaatregelen en lockdowns in Europa in de maanden maart, april en mei.

Rode cijfers

‘Dat was dramatisch’, zegt Jeroen van Duuren. ‘Een belangrijke klant voor ons is lingerieketen Hunke­möller. We leveren aan winkels door heel Europa, van Noorwegen en Zweden tot Spanje. Die winkels zijn destijds allemaal dicht gegaan, waardoor het volume ineens naar nul daalde. Andere retailklanten zijn bijvoorbeeld Footlocker en de Hema-winkels in Spanje en Oostenrijk. Allemaal partijen die geconfronteerd werden met lockdowns en winkelsluitingen. Dat betekende dat wij als bedrijf ook in de rode cijfers schoten. De NOW-regeling was toen een welkome aanvulling.’

Hoewel andere segmenten redelijk doorliepen, slopen ook daar de onzekerheid en vertragingen in. Zo werkt Van Duuren in Frankrijk met een logistiek netwerk met honderd locaties. Het bedrijf rijdt op de regionale Franse depots, van waaruit andere bedrijven de fijnmazige levering naar lokale filialen voor hun rekening nemen. ‘Het komt geregeld voor dat we met een lading op een depot staan om er ter plekke achter te komen dat er geen chauffeurs zijn omdat die met klachten thuis moeten blijven. Onze mensen zijn continu bezig om dat soort problemen op te lossen en klanten te informeren dat hun leveringen vertraagd zijn. Gelukkig is er bij die klanten wel begrip. Iedereen kent de problemen die ontstaan door corona.’

Inmiddels loopt de bevoorrading van de retail weer als vanouds. Verwacht Van Duuren dat dat zo blijft? ‘Iedereen is bang dat de economie weer stopgezet wordt. Tijdens de eerste coronagolf hebben overheden drastisch ingegrepen in de retail, maar of dat nu weer gebeurt: ik vraag het me af. De volumes zijn op peil, maar ik zou niet graag in de schoenen van een retailer staan. De onzekerheid maakt het een lastig fenomeen.’

Juist door die onzekerheid heeft Van Duuren een belangrijke les geleerd. ‘Je moet de bakens durven verzetten. Terwijl we in de ene sector enorm hebben ingeleverd, hebben we in andere segmenten juist uitgebreid. Met onze LTL/FTL-tak vervoeren we ook veel luchtvracht. Op het moment dat die markt weer aantrok, hebben we sterk ingezet op het vervoer van luchtvracht vanaf Schiphol naar bijvoorbeeld Spanje en Frankrijk. Dat vraagt wel wat van medewerkers. Een andere branche betekent andere contacten en een andere dynamiek. Om alle neuzen binnen het bedrijf dezelfde kant op te krijgen, is communicatie dan key.’

Familiebedrijf

Het familiebedrijf Van Duuren werd opgericht door de overgrootvader van de huidige eigenaren. In 1980 was het bedrijf mede-oprichter van de NPD, de Nederlandse Pakket Dienst. In de jaren tachtig werd ook Parts Express opgericht, een bedrijf dat zich volledig richt op distributie van auto-onderdelen. In 1994 kwam Parts Express op eigen benen te staan onder leiding van een oom van de Van Duurens; nog altijd is dit bedrijf ‘in de familie’. Van Duuren verloor de status van familiebedrijf toen de eigenaren het in 2000 verkochten aan GLS. Omdat de broers Jasper en Jeroen van Duuren het ondernemerschap misten, besloten zij na een management buy-out het bedrijf opnieuw op te richten in 2004.

Zestien jaar later constateert Van Duuren dat het bedrijf op de bestaande locatie in Vianen tegen de grenzen van de groei aanloopt. Inmiddels is een verhuizing in gang gezet naar een nieuwe locatie, een naastgelegen pand van Parts Express, dat op zijn beurt ook verhuisplannen heeft. Van Duuren krijgt daardoor de beschikking over zestig extra laaddeuren en een distributiehal van 10.000 vierkante meter, tegen 7.000 meter in het oude pand.

Directe aanleiding voor deze investering, volgens Van Duuren ter grootte van ‘ettelijke miljoenen’, is de aansluiting van Van Duuren bij het logistieke netwerk Cargoline. Dit groupagenetwerk is met vijftig partnerbedrijven vooral in Duitsland goed vertegenwoordigd. Het netwerk behoort daar tot de top 3 van grootste netwerken. Door heel Europa telt de organisatie 84 partners. ‘Dat betekent dat we nu elke dag ladingen vanuit die landen krijgen om in Nederland af te leveren.’ Andersom rijdt Van Duuren dagelijks op Duitse hubs om ladingen voor Hongarije, Tsjechië, Roemenië en Bulgarije af te leveren. ‘Voorheen hadden we in al die landen individuele partners. Via een logistiek netwerk is het veel gemakkelijker om vaak met een volle truck die kant op te gaan. Dat is iets waarnaar we al jaren op zoek waren.’

Cargoline werkte in Nederland tot voor kort met een andere vervoerder samen. Toen dat bedrijf werd overgenomen door een van de grootste spelers in de markt, vermoedde Van Duuren dat de overige deelnemers aan het netwerk – veelal mkb-bedrijven – op zoek wilden gaan naar een nieuwe partner in Nederland. ‘Daar zag ik een kans en mogelijkheden om te groeien in Duitsland en Oost-Europa.’, zegt Van Duuren. ‘Dat wij dit partnerschap uiteindelijk hebben binnengehaald, zie ik als een kroon op ons werk.’

Automatisering

Om de groei van de volumes te kunnen behapstukken, heeft het bedrijf inmiddels 150.000 euro geïnvesteerd in automatisering. Met zogenoemde cargoscanners worden de afmetingen, het gewicht en de barcodes van zendingen automatisch gescand. Voorheen gebeurde dit handmatig. Het gewicht werd voor de komst van de scanners door Van Duuren zelfs helemaal niet gecheckt. De automatisering betekent volgens Van Duuren een forse efficiencyslag. ‘Waar we vroeger een uur deden over het lossen van een trailer, duurt dat nu 22 minuten. In plaats van vijfhonderd pallets per dag, verwerken we er nu in ons logistieke centrum 1.200.’