Staatssecretaris Stientje van Veldhoven (Infrastructuur) heeft in een brief aan de Tweede Kamer de nieuwe eisen gemeld. De bewindsvrouw heeft met diverse betrokken partijen afspraken gemaakt over de regels voor zero-emissie stadslogistiek om invulling te geven aan het Klimaatakkoord.

Extra tijd

Mede in het licht van de coronacrisis krijgen bedrijven nog wat extra tijd om hun wagenpark emissievrij te maken. Zo komt er een overgangsregeling voor relatief jonge vrachtauto’s en bakwagens. Euro-6-bakwagens die op 1 januari 2025 jonger zijn dan vijf jaar en trekkers met een Euro-6-label die niet ouder zijn dan acht jaar, houden tot 1 januari 2030 toegang tot de emissievrije zones.

Ook voor bestelauto’s geldt een overgangsregeling. Zo mogen Euro-5-bestelauto’s tot 1 januari 2027 een emissievrije-zone inrijden. Voor Euro 6-bestelauto’s is ligt die deadline op 1 januari 2028.

Voor zowel vrachtauto’s als bestelwagens geldt dat nieuwe voertuigen vanaf 1 januari 2025 een zero-emissieaandrijving moeten hebben.

Maatwerk

De regels zijn niet in alle gevallen in beton gegoten. Zo kan vrijstelling worden gegeven voor voertuigen waarvoor nog geen schoon alternatief verkrijgbaar is. Ook laten de regels ruimte voor maatwerk voor gevallen waarin ‘een voortijdige investering niet proportioneel is’.

Voorzitter van ondernemersvereniging Evofenedex Steven Lak: ‘Goed dat alle betrokken partijen aandacht hebben voor de positie van ondernemers met eigen bestelauto’s. Met de overgangsregeling kunnen zij de overstap op een manier maken die ook reëel is voor hun bedrijfsvoering.’

Vanaf 2025 moeten minstens 30 Nederlandse binnensteden emissievrij bevoorraad worden. In het Klimaatakkoord is afgesproken dat gemeenten zelf zones mogen instellen waar alleen uitstootvrij goederenvervoer is toegestaan. Zij moeten dat dan wel vier jaar van tevoren aankondigen, zodat ondernemers de tijd hebben zich voor te bereiden. De verwachting is dat veel gemeenten die plannen de komende tijd gaan publiceren.

TLN is blij dat de eerste regels door de staatssecretaris zijn gepubliceerd, maar constateert wel dat deze duidelijk lang op zich heeft laten wachten. Voor transportondernemers is het nu van belang dat zij zo snel mogelijk weten waar de grenzen van de zero-emissiezone lopen, zodat zij hun bedrijfsvoering daarop kunnen aanpassen, schrijft de branchevereniging in een reactie.

Subsidie

Het kabinet maakte maandag ook bekend dat het ondernemers tegemoet zal komen in de aanschafkosten. Tussen 2021 en 2025 komt daarvoor subsidie beschikbaar. Ook zijn er fiscale regelingen die het goedkoper maken te investeren in schone bedrijfswagens.

‘Ik vind het heel belangrijk dat we deze transitie samen in goede banen leiden’, zegt Van Veldhoven. ‘Veel ondernemers zitten in zwaar weer. Daarom vind ik het extra belangrijk dat we hen tegemoet komen bij de overstap naar een schoon busje of vrachtwagen.’ Volgens de staatssecretaris zorgt de regeling ervoor dat nog de meest vervuilende wagens het eerst van de weg gaan.

De RAI Vereniging is blij met de afspraken. Die bieden niet alleen duidelijkheid aan ondernemers, maar ook aan de autobranche, zegt voorzitter Steven van Eijck. De subsidieregeling zorgt bovendien voor ‘een belangrijke investeringsinjectie die zij in deze tijden van corona goed kan gebruiken.’

Het kabinet wil dat er in 2050 alleen nog uitstootvrije voertuigen op de weg rijden.