Dat hebben Uber en Greenbriar Equity Group bekendgemaakt. Uber Freight wordt door de deal gewaardeerd op 3,3 miljard dollar.

Uber behoudt een meerderheid van de aandelen in Uber Freight. Wel krijgen twee bestuurders van Greenbriar een plek in de raad van bestuur van de vrachttak van het taxibedrijf.

Greenbriar Equity Group is een Amerikaanse private-equitypartij met investeringen ter waarde van ruim 4 miljard dollar. Het fonds richt zich vooral op dienstverleners en fabrikanten in transport en logistiek, luchtvaart, defensie en industrie.

Hard nodig

Uber heeft het verse kapitaal hard nodig. Door de coronacrisis lijkt herstel op de wereldwijde taximarkt nog niet in zicht, waardoor de kernactiviteiten van Uber hard geraakt worden. Daarnaast leveren kleinere bedrijfsonderdelen als de Freight-divisie de taxireus alleen maar verlies op.

Uber Freight groeit snel, maar noteert ook grote verliezen.  In het tweede kwartaal kwam het bedrijfsresultaat (ebitda) van Freight uit op -49 miljoen dollar. Verschillende Amerikaanse media meldden afgelopen zomer al dat Uber daarom op zoek was naar investeerders voor de vrachtdivisie en zelfs een exit overwoog.

Potentie

Ondanks de tegenvallende resultaten zien Uber en Greenbriar voldoende mogelijkheden voor groei. Volgens Michael Weiss, managing partner van Greenbriar ligt er potentie om het platform op te schalen. ‘Wij verwachten dat vervoerders en verladers in toenemende mate aangetrokken worden door het gemak en de eenvoud die Uber Freight biedt in een complexe markt.’

In september verkocht Uber zijn Europese vracht-activiteiten aan het Duitse Sennder. In ruil daarvoor verwierf Uber een minderheidsbelang in Sennder, waardoor het bedrijf toch nog een bescheiden positie houdt in de Europese vrachtmarkt.

Uber Freight heeft naar eigen zeggen een netwerk van 65.000 vervoersbedrijven en duizenden klanten. Daaronder zijn volgens de Amerikanen onder meer AB Inbev, Nestle, LG en Heineken.