Dat blijkt uit het jaarverslag dat het bedrijf heeft gepubliceerd. Het nettoresultaat (3,9 miljoen euro) was door een fors hogere belastingafdracht nagenoeg gelijk aan dat van een jaar eerder.

Het familiebedrijf uit Roosendaal, dat in Europa marktleider is in luchtvrachttrucking, zag vorig jaar vooral groei in het internationaal transport en de contractlogistiek. Het internationaal vervoer, hoofdzakelijk trucking voor airlines en expresvervoerders, leverde 8 miljoen euro extra op en is met ruim 125 miljoen euro goed voor meer dan de helft van de omzet bij de wegvervoerder. Ofschoon de volumes in het luchtvrachtvervoer gelijk bleven en ook de prijsdruk aanhield, wist Jan de Rijk bij dit bedrijfsonderdeel groei in het aantal langetermijncontracten te realiseren en meer pakketvervoer uit de e-commerce aan te trekken. Daarnaast werd vanwege de verhuizing van steeds meer vrachtvluchten naar Luik Airport een filiaal geopend op de Waalse luchthaven.

DAF Trucks

De inkomsten uit contractlogistiek stegen intussen met 1,5 miljoen euro naar 18,1 miljoen. Minder goed ging het voor het familiebedrijf bij het onderdeel automotive, waar door een lagere productie van trucks bij klant DAF Trucks en prijsdruk sprake was van minder inkomsten en lagere volumes. Het bedrijfsonderdeel zag de omzet krimpen van 43,8 miljoen naar 36,8 miljoen euro.

Ook de healthcare-activiteiten (Omega Logistics) leverden in (-2,5 miljoen euro) en lieten een omzet zien van 22,9 miljoen euro. Het intermodaal transport stagneerde met een omzet van 27, 5 miljoen euro op het niveau van 2018.

Bij de retail-distributie werd de wegvervoerder vorig jaar geconfronteerd met het faillissement van een niet nader genoemde belangrijke klant. Jan de Rijk meldt verder dat het in 2019 de overgenomen bedrijven van de laatste jaren, Omega Logistics, De Rooij Logistics en Van Overveld, verder heeft geïntegreerd, wat onder meer kostenvoordelen opleverde. JV