Dat stelt secretaris van de TLN-deelmarkt Alliantie zeecontainervervoer Jeroen de Rijcke. Volgens hem zitten de tijdsloten bij APMT2 en en RWG overdag vol en zijn bij de ECT-terminal de afhandeltijden buitenproportioneel lang. ‘Daarnaast zijn er veel systeemverstoringen of vertragingen. Uiteindelijk betaalt de vervoerder daar de prijs voor, want chauffeurs en wagens staan soms wel uren stil. Die kosten zijn voor de transportondernemer, want de terminal betaalt geen wachturen uit’.

Volgens een woordvoerder van de organisatie is er geen directie aanleiding om nu de alarmbel te luiden ‘maar is de maat vol’. Volgens zijn de leden het beu dat er ondanks veelvuldig overleg nog steeds regelmatig wachttijden zijn en dat daar weinig verandering in lijkt te komen. ‘Er wordt wel beterschap beloofd, maar er verandert niets’, aldus De Rijcke.

Schadelijk

TLN doet daarom ‘de dringende oproep aan alle partijen binnen de logistieke keten om verantwoordelijkheid te nemen’. Volgens de brancheorganisatie schaden de vertragingen de positie van de Rotterdamse haven. ‘En dat gaat iedereen aan. Maar om het tij te keren, moet er snel iets veranderen.’

Woordvoerder Niels Dekker van RWG zegt dat al heel lang intensief overleg met de wegvervoerders wordt gevoerd en dat dat ook tot verbeteringen heeft geleid. Hij kaatst de bal deels terug: ‘Wij hebben meer dan genoeg capaciteit, maar veel wegvervoerders willen op hetzelfde moment komen, dan ontstaan er pieken.’ Wat volgens hem ook niet helpt, is dat chauffeurs bij 20 tot 25% van de gereserveerde tijdsloten niet komen opdagen.

Hamburg

Recent klaagden containertruckers ook over lange wachttijden bij de overslagbedrijven in de haven van Hamburg. Het gaat daarbij over de beschikbare slottijden bij het laad- en losproces. Die zijn er nauwelijks, aldus de truckers in de Duitse vakmedia. Volgens diverse wegvervoerders zijn er zelfs in de doorgaans rustige, vroege ochtenduren nauwelijks slots te krijgen in de Hamburgse haven. Een tijdstip reserveren voor de drukke late namiddag is al helemaal hopeloos.

Volgens truckers hebben de meeste stuwadoors in de haven door de coronacrisis het personeelsbestand drastisch afgebouwd door werktijdverkorting, waardoor op de terminals onvoldoende personeel aanwezig is.

Wegvervoerders tonen weinig begrip voor de maatregel om via werktijdverkorting de kosten bij de overslagbedrijven te reduceren. Zij wijzen erop dat het ingevoerde slotsysteem in Hamburg voor een snel afhaalproces van de zeecontainers moest zorgen van maximaal een half uur. Zelfs met een slot zijn de truckers nu bijna drie uur kwijt, klagen de vervoerders.