De beide partijen hebben geen financiële details bekendgemaakt, maar volgens persbureau Bloomberg wordt de Europese tak van Uber Freight door de deal gewaardeerd op 900 miljoen euro. Uber verwerft als onderdeel van de overeenkomst een minderheidsbelang in Sennder.

Na de deal heeft Sennder kantoren in zeven landen. Het bedrijf heeft vijfhonderd medewerkers die maandelijks 50.000 ladingen verplaatsen. Sinds de oprichting in 2015 heeft het in Berlijn gevestigde bedrijf meer dan 120 miljoen euro opgehaald bij investeerders, waaronder Accel, Lakestar, HV Ventures, Project A en Scania. Sennder richt zich vooral op Full Truck Loads (FTL), een markt die volgens persbureau Reuters goed is voor meer dan 130 miljard euro op jaarbasis. Kuehne + Nagel geldt na het vertrek van Uber uit deze markt als belangrijkste overgebleven concurrent.

Amsterdams kantoor

De Europese directeur van Uber Freight, Tom Christenson, treedt aan als coo bij Sennder. De medewerkers van het Amsterdamse kantoor van Uber Freight maken ook de overstap naar Sennder, in een nieuw te vestigen Amsterdams kantoor.

Sennder heeft een duidelijk doel voor ogen: 1 miljard euro omzet in 2024. De deal met Uber past in de overnamestrategie die uiteindelijk tot die omzetmijlpaal moet leiden. Eerder ging de digitale ‘freight broker’ een fusie aan met zijn Franse tegenhanger Everoad om voet aan de grond te krijgen in Frankrijk. Ook richtte het bedrijf een joint venture op met het Italiaanse Poste Italiane.

Sennder-ceo en mede-oprichter David Nothacker liet toen ook weten op zoek te zijn naar mogelijkheden om de positie van het bedrijf in de Benelux, Scandinavië en Oost-Europa te versterken.

Uber Freight is sinds vorig jaar actief in Europa. Nederland had destijds de primeur, waarbij Heineken een van de eerste grote Europese klanten was. Uber lanceerde het platform daarna ook in andere Europese landen. Het Europese hoofdkwartier in Amsterdam telde op het moment van de overname ongeveer honderdvijftig medewerkers.

Verliezen

In het verleden stond Uber erom bekend dat het vooral focuste op groei en niet zozeer op winst. Begin dit jaar kwam daar echter verandering in. Bij de presentatie van de jaarcijfers over 2019 zei topman Dara Khosrowshahi dat ‘groei ten koste van alles’ niet langer het motto is. Winstgroei zou een belangrijke nieuwe pijler van het bedrijf worden.

Uber rapporteert niet over de financiële prestaties van zijn Europese vrachtactiviteiten, maar wereldwijd maakt het bedrijfsonderdeel forse verliezen. In het tweede kwartaal kwam het bedrijfsresultaat (ebitda) uit op -49 miljoen dollar.

Door de coronacrisis ligt de taximarkt wereldwijd grotendeels plat, waardoor de focus op winst voor moederbedrijf Uber alleen maar urgenter is geworden. Afgelopen zomer lekte een email van Khosrowshahi uit waarin hij zei dat er moeilijke besluiten genomen moesten worden over verlieslatende bedrijfsonderdelen. Verschillende media meldden daarna dat Uber op zoek was naar investeerders voor de vrachtdivisie en zelfs een exit overwoog.