Hindenburg Research publiceerde vorige week een rapport waarmee het wil aantonen dat Nikola de boel flest. Claims van Nikola dat het dichtbij de marktintroductie van zijn waterstoftrucks is, kloppen volgens de belegger niet. Volgens Hindenburg bestaat de eigen waterstoftechnologie waarover Nikola zegt te beschikken helemaal niet en koopt het bedrijf alles in bij leveranciers. Hoewel de naam Hindenburg Research anders doet vermoeden, is het bedrijf geen onafhankelijke onderzoeker. Hindenburg is een belegger met een aanzienlijke shortpositie in Nikola. Daarmee speculeert het bedrijf op een daling van het aandeel Nikola op de beurs.

In die opzet slaagde Hindenburg in ieder geval goed, want na de beschuldigingen daalde het aandeel Nikola van ruim 42 dollar op woensdag naar 32 dollar bij de sluiting op vrijdag. Deze week schommelde de koers van het aandeel rond de 35 dollar.

Hindenburg zegt te beschikken over opgenomen telefoongesprekken en e-mails, sms-berichten en in het geheim gemaakte foto’s waaruit fraude zou blijken.

Saillant voorbeeld is de video van een rijdende Nikola One waarmee de vrachtwagenbouwer wilde aantonen dat het over een rijdend prototype beschikt. Hindenburg schrijft in zijn zwartboek dat de truck in de video een dummy was die door Nikola van een helling naar beneden werd gereden. De video is volgens de belegger zo bewerkt, dat het lijkt alsof het voertuig zelfstandig over een vlakke weg rijdt. Deze uitleg wordt bevestigd door de Financial Times. Ook Nikola zelf moest maandag toegeven dat de truck hulp van de zwaartekracht nodig had om zich voort te bewegen. ​’Nikola heeft ook nooit beweerd dat de vrachtwagen reed op de eigen aandrijving’, schrijft het bedrijf in een uitgebreide reactie.

Advocatenbureau

In de maandag verstuurde verklaring probeert Nikola de andere aantijgingen van Hindenburg te ontkrachten of te nuanceren. ​Het bedrijf wijst er daarbij keer op keer op dat Hindenburg een belang heeft bij een daling van de koers van het aandeel Nikola.

Naar eigen zeggen ligt Nikola nog altijd op koers om de batterij-elektrische truck Tre, die het bedrijf samen met Iveco ontwikkelt, in het vierde kwartaal van 2021 op de markt te brengen. De waterstoftruck Two staat voor de tweede helft van 2023 op de rol.

Nikola heeft een advocatenbureau ingeschakeld om Hindenburg juridisch aan te pakken. Het bedrijf richt zich nu eerst tot de Amerikaanse beurswaakhond SEC.

De aantijgingen door Hindenburg Research kwamen twee dagen na de aankondiging dat General Motors een belang neemt van 11% in Nikola. In ruil voor batterijen en brandstofcellen van GM geeft Nikola voor 2 miljard dollar aan nieuwe aandelen uit. Nikola verwacht door de samenwerking een kostenbesparing van 5 miljard dollar te kunnen realiseren. General Motors zegt dat het met de deal 4 miljard dollar aan aandelen en leveringscontracten heeft binnengehaald.

Nikola is opgericht in 2015 en noteert al jaren grote verliezen. In juni ging het concern naar de beurs. Nikola ontpopte zich als een ware beurslieveling en was op het hoogtepunt 35 miljard dollar waard. De beurswaarde maakte daarna een glijvlucht, tot 13,5 miljard dollar nu.