De RMO-combinatie (RMO=Rijdende Melk Ontvangst) heeft een innovatieve oplegger die is voorzien van een eigen accu, waardoor het verpompen van de melk vanuit de melktank van boerderijen naar de tankwagen niet langer met een draaiende motor gebeurt, maar volledig op elektriciteit vanuit die accu.

Geluidsniveau

Het geluidsniveau van ruim onder de 60 decibel is volgens Cono Kaasmakers en Danmel vergelijkbaar met dat van een pruttelend koffiezetapparaat of een zoemende elektrische tandenborstel. Belangrijk, zo stellen de bedrijven, want het ophalen van melk bij de Noord-Hollandse melkveehouderijen is een 24/7 transportactiviteit.

De ‘fluisterstille werking’ van de truck garandeert volgens hen nu ‘nachtrust voor de melkveehouder’. Voor het opladen van de nachtrust-reddende accu wordt energie gebruikt die vrijkomt bij het rijden, zoals tijdens het remmen.

Lng

De nieuwe Scania-vrachtwagen rijdt bovendien op lng, wat volgens Mart de Waard van Danmel Transport voor een reductie van de CO2-uitstoot zorgt van 20%. De motor zou in de toekomst zo nodig probleemloos over kunnen schakelen op biobrandstof, zegt hij erbij. Cono Kaasmakers bewierookt de nieuwe truck als ‘een positieve bijdrage aan de totale footprint van onze kaas’.