De ingebruikname volgt op een praktijkproef van Vos en het bedrijf achter de zonnepanelen, IM Efficiency. Afhankelijk van het type rit en voertuig is in het Nederlandse klimaat een kostenbesparing van om en nabij 2.500 euro per jaar mogelijk, claimt IM Efficiency. De terugverdientijd ligt daarmee op ongeveer drie jaar.

IM Efficiency heeft het doel om in de Benelux 4.000 trailers van zonnepanelen te voorzien. De panelen van dat bedrijf zijn slechts een paar millimeter dik en kunnen volgens het bedrijf voldoende stroom leveren voor de elektrische apparatuur in een vrachtwagen. Naast een brandstofbesparing zouden zo ook de kosten door slijtage van bijvoorbeeld de dynamo worden gereduceerd.

Investeerders

IM Efficiency wist tijdens een investeringsronde eerder dit jaar onder meer de Brabantse Ontwikkelingsmaatschappij (BOM), een grote logistiek ondernemer en een Belgische investeerder aan zich te binden. Het bedrijf heeft een R&D-afdeling op de Automotive Campus in Helmond.

Naast Vos Logistics gaat ook Emons de techniek testen.