De DAF CF Electric is bedoeld voor emissieloze en stille toepassingen in stedelijke gebieden, waaronder algemene distributie, het bevoorraden van supermarkten en afvalinzameling. DAF levert de CF Electric daarom als 4×2 trekker (GCW: 37 ton) en als 6×2 bakwagen met gestuurde naloop-as voor meer wendbaarheid (GVW: 28 ton).

Capaciteit

De lithium-ion batterijpakket heeft een capaciteit van 350 kWh (315 kWh effectief). Hij is ingebed in gel, waardoor de temperatuur, ongeacht het weer, altijd tussen de 25 en 40 graden Celsius blijft. Dat is goed voor de levensduur en de constante prestaties van de batterij, ook in de winter.

Door de grotere capaciteit van het batterijpakket – waarvan de afmetingen overigens gelijk bleven – krijgt de CF Electric een actieradius van ruim 200 kilometer, een verdubbeling ten opzichte van de eerdere generaties. Het volledig opladen van de batterij zal doorgaans op de thuisbasis plaatsvinden en duurt 75 minuten, uitgaande van een oplaadstation met een vermogen van 250 kilowatt.

‘Door tijdens het laden en lossen of tijdens de chauffeurspauze de batterijen bij te laden, wordt het mogelijk met de DAF CF Electric per dag tot zo’n 500 volledig elektrische kilometers af te leggen. Dat biedt belangrijke voordelen op het gebied van de inzetbaarheid en de efficiency van de truck’, meldt de fabrikant.

De verkoop van de CF Electric met grotere actieradius start in september, waarna de levering begin 2021 van start gaat.