Samen met de speciaal aangestelde brexit-coördinator Hans Heeren houdt ceo Fred Westdijk de ontwikkelingen rond het vertrek van de Britten uit de Europese Unie nauwlettend in de gaten.

‘Het is op zijn minst een beetje frustrerend dat de regels niet bekend zijn. We weten nog steeds niet waar we naartoe gaan. Daarom werken we met diverse scenario’s, uiteenlopend van ‘Alles blijft zoals het was’ tot ‘De grenzen gaan volledig dicht’. Ik hoop op het eerste. En anders op een transitiefase. Dus eerst de regels aankondigen en iedereen tijd geven om daaraan te wennen. Volgens mij is de intentie in het Verenigd Koninkrijk om de grenzen te sluiten voor immigratie. Niet voor vrije handel.’

Brexit-coördinatie

In de West-Brabantse thuisbasis van Jan de Rijk gaat men – hoewel het VK bepaald niet het enige land is waarop gereden wordt – zeker niet onvoorbereid te werk. Er is een brexit-coördinatieteam gevormd dat wanneer nodig vanuit één ruimte kan werken om alle problemen te managen. Nu al wordt er regelmatig geoefend met alle denkbare ontwikkelingen. Westdijk: ‘Bijvoorbeeld met de vraag: wanneer stop je met het sturen van wagens? En: hoe zorg je voor de chauffeurs wanneer die in ellenlange files terecht komen? Een belangrijke is ook: hoe moeten we omgaan met de secured vrachten? Moeten er extra beveiligers mee?’

De zorg voor de vracht is uitgebreid met begeleiding van de klant. ‘Vanaf het begin hebben we die bij de hand genomen. Alles verteld wat er met de douanepapieren moet gebeuren. Bij alle afspraken is het op de agenda gezet. Verder hebben we de IT-systemen aangepast, zodat de douane al bij voorbaat kan zien wat er in de oplegger zit. Vooral bij grote groupage-partijen is dat heel handig.’

Britse overheid

Westdijk is er trots op dat Jan de Rijk Logistics dient als een van de klankborden voor de Britse overheid. ‘Die heeft ons gevraagd: wat zie je op je afkomen? De praktijk is immers heel anders dan de politiek. Natuurlijk ben ik blij dat we een rol in dat proces kunnen spelen. Anderzijds ben ik nerveus dat de werkelijke regelgeving heel laat bekend wordt. Maar ik kan me niet voorstellen dat ze het bewust een chaos laten worden.’

Met nog vier maanden te gaan, zijn de onderhandelaars in Brussel er nog altijd niet uit. Wordt het een goed en vriendelijk geregeld vertrek van de Engelsen, of eindigt het met een knal in een harde brexit? En wat gaat dat dan betekenen?

Westdijk vertrouwt er samen met Heeren op dat ze hun zaakjes goed voor elkaar hebben. ‘Administratief is alles helemaal op orde. We kunnen straks precies laten zien hoe we gehandeld hebben. Daarbij zijn ook de bedrijven om ons heen meegenomen. Vooral de kleinere verladers hebben we goed geïnformeerd. De expediteurs hebben zich prima voorbereid. Sommige airlines hebben ervoor gekozen om hun lading door de lucht te vervoeren, in plaats van over de weg, in de weken net voor en net na de brexit.’ Een tijdelijke oplossing, weet Westdijk. ‘Uiteindelijk zal deze lading gewoon weer in onze trucks belanden. Alles door de lucht zou gewoonweg te kostbaar zijn.’

Noodgevallen

De brexit brengt niet louter nadelen. ‘We hebben er zelfs een aantal klanten bij gekregen. Bedrijven uit het Verenigd Koninkrijk die naar het vaste land zijn gekomen. Ook zijn er veel klanten die hun voorraad gesplitst hebben, een deel daar en een deel hier. Verder merk je dat met name de sectoren farma en automotive voorraden aan het opbouwen zijn.’

‘Misschien heeft het eerdere uitstel van de brexit ons wel geholpen. We hadden meer tijd om ons voor te bereiden. Je moet ervoor zorgen dat alles in Nederland al goed geregeld is. Want als je je – digitale – papieren niet in orde hebt, kom je gewoon de ferry niet op.’

De ceo van Jan de Rijk zegt nu in alles om zich heen te merken dat men klaar is voor een brexit. ‘De extra vraag naar magazijnruimte is weg. Als je dat nu nog moet regelen, ben je wel erg laat. De douanebedrijven hebben zich ook gewapend: hoe lang kan je wachten? Sinds het begin hebben we een aantal gepensioneerden stand-by voor noodgevallen. Ze zijn nog niet nodig geweest. We zijn allemaal, aan beide kanten van het Kanaal, gebaat bij een zo vloeiend mogelijke brexit. Want spierballentaal, daar koop je helemaal niks voor.’

Kopzorgen

De brexit is niet de enige kopzorg voor Jan de Rijk. Begrijpelijkerwijs zorgt de Covid-19-pandemie ook voor hoofdbrekens. En dan is er nog de kwestie van de inklimmers. Ceo Fred Westdijk: ‘Wat corona betreft, zat het probleem in het begin vooral in Italië. Toen ging de boel daar overal op slot. Na slechte maanden in april en mei volgde het herstel. De grootste klap zat in de automotive. Gelukkig hebben we de kosten weten te beheersen. De volumes zitten inmiddels weer op het niveau van mei vorig jaar. Als het beperkt blijft tot wat we nu gezien hebben, mag ik mijn handjes dichtknijpen.’ En over de inklimmers: ‘Waakzaam blijven en niet stoppen waar het niet nodig is. De chauffeurs hebben duidelijke instructies. Maar voor hen is het vaak heel eng.’