Dat blijkt uit een rapport over het verkeer in Tirol in 2019, dat de Tiroolse overheid heeft gepubliceerd.

Het aantal vrachtwagens zwaarder dan 7,5 ton op de Tiroolse snelwegen steeg vorig jaar met 1,4% ten opzichte van 2018. Het aantal per spoor vervoerde vrachtwagens daalde juist, terwijl er wel plek was op de treinen. De bezettingsgraad van de RoLa-treinen (rollende landstrasse) bedroeg vorig jaar ruim 81%.

Inperken

De deelstaat Tirol probeert sinds 2017 om het transitowegvervoer van Zuid-Duitsland naar Noord-Italië in te perken. Dat doet de overheid onder meer door een verbod op het vervoer van bepaalde goederen en via de ‘Blockabfertigung’, waardoor op een aantal dagen een maar beperkt aantal vrachtauto’s de grens over mag.

Dat die maatregelen niet tot het gewenste resultaat leiden, komt door verduurzaming van het wagenpark. Toen de rijverboden werden ingesteld, werden transporteurs gedwongen de trein te nemen vanwege de milieunormen. Inmiddels voldoen zij daaraan ook wanneer ze over de weg Tirol doorkruisen.

Marktaandeel

Het wegvervoer maakte in 2018 73% van het verkeer over de Brennerpas uit. De overige 27% kwam voor rekening van het spoor. In de periode van 2013 tot en met 2017 lag die verhouding nog op 29% en 71%. Cijfers voor het marktaandeel in 2019 zijn nog niet beschikbaar.