Dat maakte de instantie woensdag bekend. Het tracébesluit maakt verbreding mogelijk van de A27 tussen Houten en knooppunt Hooipolder. Het traject staat bekend vanwege de slechte doorstroming.

Lobby

VNO-NCW Brabant Zeeland, Transport en Logistiek Nederland (TLN) en evofenedex reageren in een gezamenlijke verklaring tevreden op de uitspraak. Voor de organisaties komt een einde aan een 13 jaar durend lobbytraject.

In totaal is het te verbreden traject 47 kilometer lang. Richting Utrecht krijgt de A27 drie rijstroken. Tussen Werkendam en Scheiwijk gaat het om reguliere rijstroken, op de rest van het traject komt een spitsstrook. Richting Breda komen tussen Houten en Everdingen en tussen Scheiwijk en Werkendam vier reguliere rijstroken. De andere delen van het traject krijgen drie rijstroken, waarvan één spitsstrook.

De verbreding heeft gevolgen voor de bruggen op het traject. De Houtensebrug wordt verbreed en gerenoveerd. De Hagesteinsebrug, de Merwedebrug en de Keizersveerbruggen worden elk vervangen door twee nieuwe bruggen.

Stoplichtvrij

Daarnaast wordt het knooppunt Hooipolder aangepakt, met onder meer een nieuwe fly-over. ‘Dit is een mooie eerste stap om knooppunt Hooipolder volledig stoplichtvrij te maken’, schrijven de brancheverenigingen. Tegen het besluit werden 45 bezwaren ingediend, vooral afkomstig van bewoners en bedrijven in de buurt van de A27.

Op één onderdeel moet de minister binnen twintig weken een nieuwe beslissing nemen. Dat gaat over de aanplant van nieuwe bomen in de buurt van knooppunt Noordeloos. Een omwonende is het daar niet mee eens omdat de bomen het zicht zouden wegnemen op een wegrestaurant op zijn grond. De aanplant is bedoeld ter compensatie van de kap van bomen wegens de werkzaamheden.