Binnen de EU zijn afspraken gemaakt over cabotage. De Britten willen dat dergelijke rechten ook na de brexit overeind blijven. Britse chauffeurs zouden dan binnen de EU ladingen kunnen blijven vervoeren.

Muurvast

De brexit-onderhandelingen zaten vervolgens muurvast door de cabotage-eisen van de Britten, meldt The Financial Times (FT). De krant schrijft dat het voorstel in Brussel slecht is gevallen. Er kan volgens de EU geen sprake zijn van een deal die in de praktijk leidt tot een gemeenschappelijke markt.

Het VK en de EU wijzen allebei op het belang van gebalanceerde afspraken. De twee partijen hebben daar echter een heel verschillend beeld bij. Europese onderhandelaars vrezen dat de marktpositie van EU-transporteurs ondermijnd wordt wanneer Britse chauffeurs toegang houden tot de markt. In een reactie op de berichtgeving wijst branchevereniging Logistics UK juist op het gevaar van het onderbreken van bestaande logistieke ketens. Dat zou slecht uitpakken voor partijen aan beide zijden van de grens.

Britse vrachtwagens

Volgens de FT eist Londen ook onbeperkt reizen voor onbeladen Britse vrachtwagens. In ruil daarvoor zou het VK EU-chauffeurs doorreisrechten naar andere landen bieden, met als extra tegemoetkoming de mogelijkheid om onderweg enkele cabotagestops te maken. Dat is vooral van belang voor export naar Ierland.

Verschillende media met goed ingevoerde bronnen spreken van een ‘clash’ tijdens de onderhandelingen. Het VK zou het meest te verliezen hebben, maar de regering van Boris Johnson weigert vooralsnog concessies te doen. De zevende onderhandelingsronde in Brussel heeft dan ook niet tot voldoende vooruitgang geleid, zei EU-hoofdonderhandelaar Michel Barnier na afloop. ‘Ik ben teleurgesteld en bezorgd’, aldus de Fransman.

Zomerstop

De teams van de EU en de Britten waren na een korte zomerstop weer aan het werk gegaan. Een akkoord moet uiterlijk voor eind oktober zijn bereikt om het technisch en juridisch tijdig te kunnen afronden, waarschuwde Barnier. Zo moet het Europees Parlement het verdrag nog goedkeuren.

Barnier zei ‘verbaasd’ te zijn over het gebrek aan ambitie aan Britse zijde omdat premier Boris Johnson in juni nog had gezegd dat het tempo van de onderhandelingen over fundamentele onderwerpen, waaronder de visserij en het toezicht op de afspraken, zouden worden opgevoerd. Hij zei deze maand wel veel contact met zijn Britse tegenhanger David Frost te hebben gehad. Het onderhandelingsschema loopt vooralsnog tot begin oktober. In een verklaring zei Frost dat een akkoord ‘nog steeds mogelijk en ons doel is, maar het is duidelijk dat dit niet gemakkelijk bereikt zal worden’. Hij noemde de discussies ‘nuttig’, maar erkent dat er ‘weinig vooruitgang is geboekt’.

Staatssteunregels

Frost wijt dat aan de opstelling van de EU over staatssteunregels en de visserij. ‘Brussel staat erop dat we het hierover eens worden voordat we andere substantiële onderwerpen afhandelen. Dat maakt het onnodig moeilijk om vooruit te komen.’ De Britten zijn sinds 1 februari uit de EU, maar er geldt tot 31 december een overgangsperiode waarin Londen de EU-regels nog volgt en er wordt gepoogd een handelsverdrag te sluiten voor de periode daarna. De eerste zes rondes brachten de partijen niet veel verder dan de vaststelling dat er aanzienlijke meningsverschillen zijn.