Er is geen sector in de transportwereld te vinden, die niet te maken heeft met de gevolgen van Covid 19. De corona-pandemie heeft sommige bedrijfstakken zelfs tijdelijk helemaal stil gelegd. Inmiddels is er weer volop beweging. Nu, tijdens de vakantieperiode, wordt duidelijk dat de Nederlander bereid is heel wat vrijheden in te leveren. Maar van de vakantie moet men afblijven. Waar het even kan, vertrekt de reiziger voor een paar weken weg. Alleen is de bestemming niet meer dezelfde.

Forecast

‘Zo’n jaar als dit hebben we nog nooit meegemaakt. Het is totaal onvoorspelbaar, we moeten enorm flexibel zijn. Normaal werken we op basis van een gedetailleerde forecast. Uit ervaring weten we waar de meeste vakantiegangers zitten en dus de meeste inzet nodig is. Maar corona heeft alles veranderd.’

Björn van Ewijk is manager transport en berging bij Logicx. Het bedrijf, een 100 procent dochter van de ANWB, houdt zich bezig met berging, transport en vervangend vervoer. Twee derde van de omzet is afkomstig van de ANWB, de rest komt van andere opdrachtgevers. In totaal werken er 325 mensen, verdeeld over acht vestigingen naast het hoofkantoor in Apeldoorn. Het wagenpark telt 100 trucks, van kleine lepelwagens tot giganten voor internationaal transport.

Logicx heeft in Nederland gedurende het hele jaar 100 uitgiftepunten en tijdens de zomerperiode 100 uitgiftepunten in Europa ten behoeve van de uitgifte van vervangend vervoer. Niet alleen voor personenwagens, ook motoren, campers en caravans staan beschikbaar voor de gestrande vakantieganger. Is vervangend vervoer niet direct beschikbaar, dan wordt deze alsnog direct vanuit Nederland gebracht.

Björn van Ewijk is manager transport en berging bij Logicx

Tijdens het gesprek verblijft Van Ewijk in het zuid Franse Orange, waar ook een vestiging is. ‘Neen, ik zit niet op een truck. Maar hier werken ook mensen van ons en daar wil je aandacht aan besteden. Vanmiddag rijd ik terug naar Nederland.’

Repatriëring

De vakantieperiode betekent steevast topdrukte bij het bedrijf dat gespecialiseerd is in het mobiel houden van de vakantieganger. En dat is zowel het verzorgen van vervangend vervoer, maar ook de repatriëring van auto’s, caravans en motoren. ‘Sinds eind juli is het druk in Frankrijk en Duitsland. Normaal gesproken heeft Loqicx ook veel dossiers in de verre landen, zoals Italië en Spanje. Daar gaan nu slechts weinig mensen naartoe. Omdat Marokko nog dicht zit, mis je ook die reizigers.’

Van Ewijk denkt even terug naar het begin van de corona uitbraak. ‘We hadden geen voorseizoen. Pas in juli, toen er weer meer kon, begon het aan te trekken. Die maand zaten we op 50 procent van de inzet van vorig jaar. Daarvoor was dat echt nul. Ik verwacht dat we deze maand op 65 procent van normaal komen. Wat dat voor de bedrijfsvoering betekent? Onze vloot vervangend vervoer bestaat normaal buiten het hoogseizoen uit 1400 auto’s. In de zomer zijn dat er 3500. We hebben op basis van onze eerste inschattingen eerst afgeschaald naar 2700. De afgelopen weken hebben we toch nog 300 auto’s bij gehuurd, omdat de vraag in met name Frankrijk groot is.’

80 tot 90 trucks

‘In normale tijden rijden we in augustus met 80 tot 90 trucks door Europa. Met deze trucks wordt de voorraad op de uitgiftepunten aangevuld en worden de RBV’s (repatriëring beschadigde voertuigen, red.) retour geladen. We werken samen met vaste partners. Iedere truck staat met ons in verbinding.  Zo kunnen we de gestrande klant precies laten weten waar en hoe laat er vervangend vervoer beschikbaar is en wanneer het kapotte voertuig in Nederland wordt afgeleverd. Doordat we alle informatie middels portalen online inzichtelijk maken, kunnen de planners zich volledig richten op het optimaal plannen van de beschikbare capaciteit.’

De meest voorkomende reden van een hulpaanvraag is een motorische storing. Het aantal schadegevallen ligt veel lager. Waar mogelijk wordt getracht de auto ter plekke te repareren. Daartoe is ook de Wegenwacht in de belangrijkste vakantiegebieden present. Lukt dat niet, dan volgt repatriëring. Daarbij speelt ook nog mee dat veel garagebedrijven in Zuid-Europa in de maand augustus sluiten. Hetgeen extra transport naar Nederland noodzakelijk maakt.

Björn van Ewijk heeft gemerkt dat zulks niet altijd even eenvoudig is: ‘Vooral de caravans en campers worden steeds groter. Dat maakt het lastig om vooraf het volume te bepalen. Sommige voertuigen kunnen niet meer rollen. Lastig ja. En dan denk je een eenvoudig Volkswagenbusje mee te krijgen, tref je een volkomen zowel in de hoogte als breedte uitgebouwde wagen aan.’

Minder vrachten

De trucks vol vakantieleed lossen hun lading op een aantal depots in Nederland. Vandaar vindt verder vervoer naar de regio plaats. Ook dat blijkt makkelijker gezegd dan gedaan. Door het veranderend vakantiegedrag zijn er minder vrachten vanuit Spanje. Wagens die normaliter daar rijden, worden nu in het extra drukke Frankrijk ingezet. ‘Flexibel denken en werken. Dat geldt nu nog meer dan anders. We komen er altijd wel uit. Zo is er zelfs een repatriëring vanuit IJsland gedaan.’

De Logicx manager roemt de flexibiliteit van zijn medewerkers. ‘Zelfs tijdens de lockdown is er gereden. We waren toen onder meer in Portugal en Spanje. De chauffeurs hadden het echt moeilijk: alles was dicht. Dan moet je ervoor zorgen dat de koelkast vol zit en er alle mogelijke spullen meegaan. We hebben wel steeds de veiligheid op één gezet. Het is een kwestie van maatwerk. Zo zijn veel chauffeurs die normaal op het buitenland rijden in Nederland ingezet. Want het is goed te merken dat heel veel mensen voor vakantie in eigen land hebben gekozen.’

Pechulpverlening

De ANWB Alarmcentrale heeft tot en met 9 augustus slechts 62 % van het normale volume aan pechhulpverlening in het buitenland uitgevoerd in vergelijking met 2019.  Toch maken ze volgens een woordvoerder de laatste weekenden veel drukte mee: Traditiegetrouw zijn de laatste twee weken van juli en de eerste twee weken van augustus erg druk. Dat is ook dit jaar het geval.

Uit welke landen kwamen die verzoeken om hulp bij pech?

Top 5

  1. Frankrijk
  2. Duitsland
  3. België
  4. Italië
  5. Oostenrijk

Top vijf storingen autopech:

  1. Stottert / verliest vermogen
  2. Controle lampjes
  3. Start niet
  4. Lekke band – geen reserve
  5. Lekke band