Naar de transportbedrijven met chauffeurs en planners in loondienst zijn inmiddels in sommige gevallen miljoenen euro’s per onderneming overgemaakt. De totale transport- en logistieke sector (inclusief openbaar vervoer) ontving inmiddels ruim 500 miljoen euro aan steun.

Er zijn in Nederland zo’n 5800 éénpitters met eigen vrachtwagens. Zij krijgen niets en worden ook nog eens dubbel geraakt. De eigen rijders verliezen als eerste de opdrachten als er minder ladingaanbod is. Bovendien zijn de tarieven op de spotmarkt vanwege de huidige overcapaciteit met gemiddeld zo’n 60% gedaald. Bijkomend probleem is dat ook de ritplanning van concullega’s uit Oost-Europa een stuk leger is, waarmee de eigen rijders vaak ook op prijs moeten concurreren.

Nu heeft de overheid weliswaar diverse regelingen in het leven geroepen om zzp’ers te ondersteunen, maar die werken wellicht goed voor een kapster, maar niet voor een zelfstandige vrachtwagenchauffeur. De zogenoemde tozo-regeling vult namelijk aan tot het sociaal minimum. Daar zit een zzp-vrachtwagenchauffeur met een paar ritopdrachten zo aan, terwijl hij ondertussen nog wel zijn truck en diesel moet betalen.

Het is uitermate teleurstellend dat de overheid de zzp-vrachtwagenchauffeurs niet onder de togs-regeling met de eenmalige tegemoetkoming van 4000 euro liet vallen. De SBI-code van een vrachtvervoerder is niet op de lijst gezet. Terwijl dienstverleners als de zzp-taxichauffeurs en -rijschoolhouders er wel gebruik van konden maken. Datzelfde geldt voor de Tegemoetkoming Vaste Lasten mkb. En uitstel van betaling bij de belastingdienst is leuk, maar de rekening komt alsnog later.

Kortom, waar heel Nederland wordt bedolven onder diverse financiële regelingen om de coronacrisis door te komen, moet de zzp-vrachtwagenchauffeur op een houtje bijten. Terwijl zij straks wel weer de eerste zijn die vol aan de bak moeten om het economisch herstel te ondersteunen. Mits ze nog niet massaal failliet zijn gegaan uiteraard. Tijd voor de overheid om ook de eigen rijder in het vrachtvervoer te helpen. Net zoals dat bij de rest van de BV Nederland het geval is.