Dat blijkt uit kwartaalcijfers die Uber naar buiten heeft gebracht. De omzet van de vrachtdivisie van het bedrijf kwam het afgelopen kwartaal uit op 211 miljoen dollar, tegen 167 miljoen dollar in dezelfde periode vorig jaar. Het bedrijfsresultaat (ebitda) kwam uit op -49 miljoen dollar. In het tweede kwartaal van 2019 bedroeg het verlies nog 52 miljoen dollar.

In het eerste kwartaal van dit jaar dook Uber Freight met 64 miljoen dollar in het rood, op een omzet van 199 miljoen dollar.

Omzetgroei ten koste van alles

In het tweede kwartaal breekt Uber Freight met de trend die eerdere periodes kenmerkte. Toen was er vaak sparke van meer omzet met een meegroeiend verlies. Bij de presentatie van de jaarcijfers over 2019 liet het bedrijf al weten dat omzetgroei ten koste van alles niet langer houdbaar was.

Uber splitst de cijfers niet geografisch op. Uber Freight begon in de Verenigde Staten en zette vorig jaar ook voet aan wal in Europa. Nederland had daarbij de primeur. Uber lanceerde het platform daarna ook in andere Europese landen.

Spotomzet

In een toelichting op de cijfers zei CFO Nelson Chai tevreden te zijn met met de vooruitgang van de vrachtdivisie. Volgens het bedrijf beginnen investeringen in technologie hun vruchten af te werpen. Zo is de spotomzet in het vrachtsegment door zogenoemde API-integratie in andere softwaresystemen met 200% gestegen ten opzichte van het tweede kwartaal van 2019, meldt Uber.

Moederbedrijf Uber werd in het afgelopen kwartaal hard geraakt door de coronacrisis. De taximarkt is ingestort, waardoor Uber voor het eerst zijn kwartaalomzet zag dalen dalen. De bezorgtak Uber Eats groeide wel hard en zorgde voor het eerst voor meer opbrengsten.

De netto-omzet, dus zonder het geld dat naar taxichauffeurs en bezorgers gaat, daalde met een derde tot 1,9 miljard dollar. Er ging een nettoverlies van 1,8 miljard dollar de boeken in.