In het tweede kwartaal van dit jaar lagen de tarieven 1,8% lager dan in dezelfde periode een jaar eerder, blijkt uit cijfers van de Transport Intelligence (TI). De zogenoemde Road Freight Rate Benchmark van de Britse vervoersanalist komt uit op 1.083 euro.

De coronacrisis heeft een grote impact op de vraag-aanboddynamiek in het Europese wegvervoer. De volumes zijn drastisch gedaald door lockdowns, productiestops en winkelsluitingen. Het aantal bedrijfsuren van chauffeurs in heel Europa is in de periode van half februari tot begin april met met gemiddeld 50% afgenomen, concludeert TI op basis van tachograafgegevens van Verizon Connect.

Dempende factoren

In het licht van die halvering is de daling van de tarieven (-1,8%) beperkt. Volgens TI hebben factoren als aangescherpte grenscontroles, verminderde werktijden en steunmaatregelen vanuit de overheid een dempende werking op de daling van de tarieven.

TI noemt het verder opvallend dat fluctuaties van de dieselprijzen niet terug te zien zijn in de tarieven. Hoewel er een inzinking was door de sterke daling van de olieprijzen, lijken deze besparingen niet te zijn doorberekend aan de verladers.

Het traject Duisburg-Madrid zag met 9,6% op jaarbasis de grootste tariefdaling. Een aantal belangrijke routes lijken de tariefdalingen te ontlopen. Volgens TI stegen de prijzen voor een rit van Duitsland naar Polen zelfs. Op het traject Frankrijk-Spanje bleven de tarieven stabiel. De meeste trajecten kenmerken zich door toegenomen volatiliteit.