Het whitepaper ‘Inklimmers, de problematiek, praktijkvoorbeelden en maatregelen’, ook voorhanden in het Engels, speelt volgens de samenstellers in op een nijpend probleem. Het Europees Centrum voor migrantensmokkel (EMSC) van Europol heeft voorspeld dat de coronacrisis een sterke toename van migranten tot gevolg zal hebben. En in combinatie met de komende brexit betekent dat volgens TLN en Imbema een toenemend risico op inklimmers. ‘Nieuwe douaneprocedures en grote vertragingen in de havens betekent lange wachtrijen buiten de poorten van ferryterminals, en dus meer mogelijkheden voor verstekelingen om aan boord van een vrachtwagen te klimmen.’

Jungle van Calais

Sinds Frankrijk in 2016 een migrantenoversteekplaats sloot die tot dan toe bekend had gestaan als ‘Jungle van Calais’, hebben Nederlandse en Belgische zeehavens te maken gekregen met een groter aantal migranten die proberen mee te liften met vrachtwagens. In 2016 steeg het aantal aangetroffen inklimmers in Nederland (Hoek van Holland, Europoort, IJmuiden en Vlissingen) plotseling van 500 naar 1280 in een jaar. Vorig jaar ging het om 910 mensen.

Drie op de vier inklimmers komen uit Albanië. Het zijn meestal jonge mannen die hopen in Groot-Brittannië een beter bestaan op te bouwen. Het is in Groot-Brittannië relatief makkelijk om illegaal een baan te krijgen en het land heeft al een aanzienlijke Albanese gemeenschap.

Problemen

Voor transportbedrijven en hun chauffeurs kunnen allerlei problemen ontstaan als verstekelingen worden betrapt. Ze kunnen zelf boetes krijgen, vrachtwagens kunnen schades oplopen en ladingen kunnen worden afgekeurd. Soms besluiten geïrriteerde opdrachtgevers vervolgens om naar een andere transporteur over te stappen. Tot overmaat van ramp wordt de ontstane schade lang niet altijd helemaal door de verzekering vergoed.

Met de verschillende adviezen in hun whitepaper willen de samenstellers de transporteurs helpen om inklimmen tegen te gaan. In bijvoorbeeld de genoemde reclame-waarschuwing wijzen de adviseurs vervoerders erop dat je het migranten die graag naar Engeland willen veel te makkelijk maakt als je in grote letters ‘Ferry Transport’ op je trailer zet.

Niet alleen zeehavens

Het whitepaper waarschuwt verder onder meer dat de vervoerders niet alleen in de zeehavens moeten opletten. Omdat de controles in de havens strenger zijn geworden, proberen migranten volgens TLN en Imbema nu vaker om al eerder op de route een vrachtwagen binnen te komen, bijvoorbeeld langs de A16, A15 of A12.

De verschillende tips ten spijt, vindt TLN dat de oplossing van de problematiek niet op het bordje van de transportbedrijven en de chauffeurs behoort te worden gelegd. De belangenorganisatie vindt dat de overheid meer moet doen om het inklimmen tegen te gaan. TLN pleit voor 100% procent controles van vrachtwagens in de zeehavens (met behulp van scanners), voor meer informatievoorziening vanuit de opsporingsdiensten richting de transportsector en voor de aanleg van veel meer beveiligde parkeerplaatsen. Ook moet de overheid stoppen met het zwaar beboeten van transporteurs en chauffeurs bij wie verstekelingen worden aangetroffen, vindt TLN.