Het zware vrachtverkeer wordt nu omgeleid naar de Maasbrug op de A50, een route die 15 à 20 minuten extra rijtijd kost. Volgens Rijkswaterstaat is de maatregel nodig om de brug veilig te houden voor het overige verkeer.

Not amused

De organisatie heeft toegezegd de brug versneld te renoveren zodat het vrachtverkeer er zo snel mogelijk ook weer overheen kan, maar volgens TLN is nog onduidelijk hoeveel tijd die operatie precies gaat kosten. De belangenorganisatie wijst er korzelig op dat transporteurs erop moeten kunnen vertrouwen dat het wegennet altijd maximaal beschikbaar is, ‘zonder onnodige afsluitingen’. Ook Evofenedex is not amused en heeft leden die last hebben van de afsluiting opgeroepen om zich te melden, zodat de organisatie de overlast in kaart kan brengen.

Rijkswaterstaat was al bezig met ‘levensduur verlengend onderhoud’ aan de brug en voor de komende twee jaar stonden al een nieuwe verfbeurt, werk aan het wegdek en vervanging van wat kleine onderdelen op het programma. De extra reparaties die noodzakelijk blijken, komen daar nu nog bovenop.