De nieuwe oplegger heeft een interne lopende band en zeven aparte compartimenten, waardoor verschillende ladingen naar wens kunnen worden geopend en gelost via een kleppensysteem.

De oplegger is een ontwerp van het Britse bedrijf Priden Engineering en werd drie jaar geleden gepresenteerd op een Britse vakbeurs. Tot op dat moment was het ontwerp een angstvallig bewaard geheim geweest. De Britse ontwerper, aan het wiegje van het ontwerp geflankeerd door TVS Europe, benadrukt vooral de veiligheid van de oplegger ten opzichte van traditionele sluiskippers.

Harde wind

AB Texel ziet meer voordelen. Dat er niet gekiept hoeft te worden, stelt de chauffeur in staat om te lossen bij harde wind en op plaatsen waar kiepen qua hoogte niet mogelijk is, aldus de Nederlandse logistieke dienstverlener. De oplegger biedt volgens het bedrijf gewichtsbesparing, lossnelheid en chauffeursgemak. Zo is de oplegger voorzien van trillers en blazers zodat de chauffeur de bak niet in hoeft om die schoon te maken.

Toch koopt AB Texel niet meteen een complete vloot Zero-T’s. Afhankelijk van de praktijkervaringen met het eerste exemplaar, die voor verschillende klanten in de Benelux en Duitsland zal worden ingezet, besluit het bedrijf of de veevoervloot met meer van deze opleggers wordt uitgebreid.

Dennis Wetenkamp, ceo van AB Texel Group, heeft er van tevoren in elk geval alle vertrouwen in: ‘Doordat de oplegger geschikt is voor het laden van grondstoffen, kan de chauffeur vol retour en realiseren we een reductie van lege kilometers. In combinatie met het lichte gewicht betekent het ook een flinke vermindering van de CO2-uitstoot.’