De onderzoekers zien kansrijke toepassingsmogelijkheden in onder meer de sierteelt, de bouwlogistiek, de retaillogistiek en het containervervoer. In het pakketvervoer zouden de vrachtwagencombinaties bovendien ritten tussen logistieke centra kunnen verzorgen. Reeds volgend jaar zouden er in Nederland in potentie 570 dagelijkse ritten gemaakt kunnen worden, stellen de adviseurs in hun rapport. In 2030 kan dat aantal opgelopen zijn naar twee- tot zesduizend ritten per dag.

Al op de markt

Het is volgens CE Delft en Buck in theorie makkelijk om Super EcoCombi’s de weg op te sturen omdat ze worden samengesteld uit materialen die al op de markt zijn. Met een trekker, twee standaard trailers en een dolly kan je in principe aan de slag. Een pilot tussen Venlo en de Maasvlakte komt er in elk geval al.

In Finland rijden Super EcoCombi’s al daadwerkelijk rond. Zweden en Spanje onderzoeken de mogelijkheid om ze ook te gaan gebruiken.

Kostenbesparingen

CE Delft en Buck hebben berekend dat de superlange vrachtwagencombinaties tientallen miljoenen euro’s aan kostenbesparingen kunnen opleveren en tientallen kilotonnen aan CO2-uitstoot kunnen besparen. De onderzoekers benadrukken echter ook dat het effect van Super EcoCombi’s op de Nederlandse verkeersveiligheid, de staat van de infrastructuur en de modal split nog onduidelijk is. Dat ze in Finland al rijden, wil niet automatisch zeggen dat ze in de Nederlandse situatie ook veilig de weg op kunnen. Die ‘witte vlekken’ in de Super EcoCombi-kennis moeten volgens de adviseurs nog nader worden onderzocht.

Verder beamen de onderzoekers dat de superlange vrachtwagens voor ‘uitdagingen’ kunnen zorgen op onder meer rotondes, kruispunten en kleinere parkeerplaatsen. Aanpassingen die door de komst van Super EcoCombi’s mogelijk noodzakelijk zijn, zouden vanzelfsprekend extra kosten met zich meebrengen.

Video

Bekijk de uitzending van Multimodaal Online 2020 waarin Rijkswaterstaat uitgebreid vertelt over de Super EcoCombi: