Holthausen heeft hiervoor een joint-venture opgestart met het Amerikaanse bedrijf Hyzon Motors. Het streven is om op termijn zeker tweeduizend waterstoftrucks te produceren.

Vanwaar deze stap?

Holthausen Clean Technology bestaat nu een dikke vijf jaar. Het is voortgekomen uit de Holthausen Groep, 75 jaar geleden door mijn opa opgericht. Maar het is inmiddels een zelfstandig bedrijf, dat zich bezighoudt met zero emissie en mobiliteit. Omdat we denken dat waterstof met name voor zwaarder transport de toekomst is als vervanger van diesel, richten we ons daar ook op. We bouwen verschillende soorten vervoers- en transportmiddelen om naar een waterstofversie, waaronder vrachtwagens. De volgende stap is dan inderdaad om zelf vrachtwagens te gaan bouwen en leveren.

Is er al belangstelling voor waterstof in de transportsector?

Er komt steeds meer vraag naar zero emissie. Als ik naar een paar jaar geleden kijk, dan was het misschien één of twee opdrachten per jaar. De afgelopen anderhalf jaar plaatsten we in opdracht 45 vrachtwagens op waterstof in Europa: Engeland, Duitsland, Denemarken, Noorwegen en Zweden.

En Nederland?

In Nederland valt het nog tegen. Door Europa verspreid staan nu zo’n driehonderd stations, maar in Nederland is het wat karig. Er zijn wel partijen die het voortouw nemen, zoals de gemeente Groningen. Daar is men begonnen met één voertuig en is er nu een behoorlijk wagenpark op waterstof. Ook wij hebben in Groningen een station, maar daar kan men alleen terecht op afspraak. Zo zijn de regels nu eenmaal. Overigens is het zo dat ik heel Nederland kan bereiken met mijn waterstofauto (Holthausen bouwde een waterstoftank in zijn Tesla en die van zijn vader en haalde daar een paar jaar geleden de pers mee, JK).

Het is het bekende kip-ei-verhaal?

Inderdaad. Het zijn twee verschillende werelden. De tankstations zijn niet onze business. Maar het mag wel wat sneller allemaal. Eén van de bottlenecks waarom er niet geïnvesteerd wordt in stations, is dat er te weinig voertuigen op waterstof rijden. Een tankstation bouwen kost geld. En als jij maar acht auto’s per dag langs krijgt die willen tanken, ga je er geen businesscase mee rondmaken. Krijg je daarentegen ook een beschikking voor vrachtwagens en komen er zo’n twintig per dag, dan wordt het al interessanter. Een personenauto haalt een keer drie kilo op, maar een vrachtwagen veertig. Als die elke dag komt tanken, is dat veel beter.

Wat is het plan met de fabriek?

We gaan een vrachtwagenfabriek neerzetten, samen met Hyzon. Die produceren al voor de Aziatische en de Amerikaanse markt. Wij hebben de samenwerking gezocht omdat zij ook in Europa wilden gaan verkopen en produceren. Bij ons trekt de vraag aan, 45 waterstoftrucks is een groot aantal voor Europa. We slaan de handen dus ineen: we hebben beide dezelfde ambitie en plannen en willen snelheid maken. Ons eigen mkb-bedrijf is met een kleine dertig man simpelweg te klein om grote aantallen te produceren. Bovendien investeert Hyzon behoorlijk en dat is ook nodig. Je moet een fabriek neerzetten, productie ontwikkelen en een chassis ontwikkelen. Dat kopen we nu nog in, maar op termijn gaan we met een eigen chassis werken.

Wanneer ga je draaien?

Eigenlijk draaien we al, maar we konden het nog niet eerder wereldkundig maken. Eind dit jaar willen we de eerste vrachtwagens uitleveren in het ontwerp, zodat we de wereld kunnen laten zien dat het niet alleen een plaatje is. Rijtechnisch is het allemaal klaar, nu moet het interieur en exterieur nog worden gefinetuned. Vervolgens gaan we tijdelijk ruimte creëren om vijftig tot honderd trucks per jaar te kunnen leveren. Met die productiefaciliteiten moeten we anderhalf jaar overbruggen, totdat de fabriek klaar is. En dan gaan we echt in volume produceren, met als streven tweeduizend per jaar.

In Groningen?

Het liefst wel. Het hangt er wel vanaf wat de provincies en gemeenten aanbieden. De gemeente Groningen heeft ons ooit de kans gegeven om hier te beginnen en wij vinden wel dat we een verplichting hebben. Van de andere kant: we bieden straks honderden mensen werk en de banen zijn hier niet voor het oprapen. Bovendien heeft het Noorden zijn best gedaan om Tesla hier naartoe te krijgen. Dat is mislukt, maar misschien zijn wij een mooie vervanger? Het is toch mooi dat je over dertig jaar kunt zeggen dat je aan de basis hebt gestaan van waterstoftrucks in Europa.