Toen het coronavirus in maart uitbrak in Nederland heeft het kabinet een pakket maatregelen genomen om de economie draaiende te houden. Zo werd onder meer de Tijdelijke Noodmaatregelen Overbrugging Werkgelegenheid (NOW) in het leven geroepen. Deze regeling moest ervoor zorgen dat werkgevers niet massaal hun personeelsleden zouden ontslaan door het teruglopen van de omzet.

In de voorbije maanden hebben maar liefst 148.000 bedrijven een voorschot ontvangen vanuit deze regeling. Uiteraard zitten daar ook logistieke bedrijven tussen. Het gaat dan onder meer om wegvervoerders, truckproducenten, expediteurs, scheepswerven, maritiem dienstverleners en luchtvaartmaatschappijen.

Wegtransport

In de lijst staan zeer veel wegtransporteurs: vele honderden bedrijven kregen steun. Zo ontving het in de zwaar getroffen bloemensector actieve Breewel 2,2 miljoen euro noodsteun. De Wit Transport uit Hillegom, dat eveneens in het sierteeltvervoer zit, Van der Vlist en Koopman kregen ieder ook ongeveer 2 miljoen. Schenker kwam zelfs uit op ongeveer 3,2 miljoen. Nabuurs, AB Texel, Ewals Cargo Care, Van der Lee en Heisterkamp ontvingen ieder ongeveer 1 miljoen euro. Dit is overigens slechts een greep uit de transporteurs die steun hebben ontvangen.

Truckfabrikanten

In het wegtransport zijn het echter niet de vervoerders die de grootste voorschotten hebben ontvangen. De vrachtwagenfabrikanten ontvingen nog meer geld. Zij moesten door de corona-uitbraak hun productie tijdelijk stilleggen, wat zich uiteraard vertaalde in een neergang van de resultaten.

DAF spant de kroon met een voorschot van 28 miljoen euro, terwijl Scania, dat een fabriek heeft in onder meer Zwolle, 8,5 miljoen kreeg. Ook Tesla, dat naast personenauto’s ook trucks bouwt, ontving ongeveer 7 miljoen.

Grote bedragen waren er ook voor maritiem aannemer Van Oord, dat voor zijn personeels-BV 14 miljoen euro ontving. Producent van maritieme onderdelen Wärtsilä kreeg een voorschot van 3,1 miljoen, terwijl scheepswerf Damen zeven ton ontving.

Rederijen

Ferryrederijen ontspringen de coronadans uiteraard ook niet, wat zich vertaalde in diverse steunaanvragen. Zo ontving DFDS een bedrag van ongeveer 1 miljoen euro, terwijl de collega’s van Stena een voorschot kregen van rond de 2 miljoen.

Opvallend was ook het forse bedrag van Vanderlande Industries ontving. Het in Veghel gevestigde bedrijf is gespecialiseerd in het automatiseren van logistieke processen en kreeg een voorschot van maar liefst ruim 10 miljoen euro.

Grootverbruiker

Absolute grootverbruiker is echter KLM, dat voor meer dan 300 miljoen euro NOW-steun ontving. Het gaat echter vooral om hulp voor het passagiersvervoer, dat veel zwaarder werd getroffen dan het vrachtvervoer. De 300 miljoen staat los van het steunpakket van 3,4 miljard dat het kabinet toezegde aan KLM, waarbij het overigens gaat om leningen en garanties. Luchthaven Schiphol ontving een voorschot van ongeveer 30 miljoen, terwijl Maastricht Aachen Airport bescheidener was met een ontvangen bedrag van negen ton.

De door het UWV gepubliceerde lijst vermeldt alleen het bedrag waarvoor een voorschot is ontvangen. De definitieve hoogte van de noodsteun wordt later vastgesteld. Bekijk de volledige lijst hier.