Het aanbod geldt alleen voor nieuwe claims tegen het Europese truckkartel (Daimler, MAN, DAF, Iveco en Volvo/Renault), dat  zich tussen april 2005 en januari 2011 schuldig heeft gemaakt aan prijsafspraken bij de verkoop en verhuur van vrachtauto’s boven de zes ton.

Steuntje in de rug

Bij het opkopen van claims gaat het om een gezamenlijk project van branchevereniging Bundesverband Güterkraftverkehr Logistik (BGL) en Financialright. Volgens de initiatiefnemers kan het bod een financieel steuntje in de rug zijn voor veel kleine en middelgrote wegvervoerders die door de coronacrisis in betalingsproblemen zijn gekomen en zo op een snelle manier hun liquiditeitsproblemen kunnen oplossen.

Het bedrag van 1200 euro is eigenlijk een fractie van wat een wegvervoerder na een succesvolle rechtsgang tegen het kartel kan krijgen. Inclusief rente zou het dan gaan over een bedrag van 10.000 euro per truck. Volgens Financialright zijn claimzaken van grote risico’s voorzien. Niet alleen kan het soms jaren jaren duren voordat er een uitspraak is. Daarnaast kan een positief vonnis voor de claimanten een veel lager bedrag opleveren. Dat risico neemt Financialright met het bod over. De vervoerder krijgt direct en gegarandeerd een deel van de claim uitgekeerd, ook al is het maar 10%.

180.000 trucks

De uiteindelijke rechten van de claim gaan overigens niet naar Financialright maar naar het Luxemburgse Transatlantis, waarvoor de claimspecialist optreedt in Europa. Het bureau vecht overigens al zaken uit voor zo’n 8.500 kleine en middelgrote transportbedrijven met in totaal 180.000 vrachtauto’s.