‘Hiermee is de laatste horde in het wetgevend proces genomen en dit betekent dat de transportsector in de komende jaren te maken krijgt met nieuwe regels voor onder andere rij- en rusttijden, cabotage, detachering en de invoering van de smart tachograaf 2’, meldt TLN.

Misstanden

Begin 2017 presenteerde de Europese Commissie het inmiddels bekende Mobility Package 1, waarmee zij een aantal misstanden in de transportsector wilde aanpakken. De nieuwe regels moesten bijvoorbeeld postbusbedrijven tegengaan, een einde maken aan systematische cabotage en de werkomstandigheden van chauffeurs in het internationaal transport verbeteren.

Om dat te doen stelde de Commissie een herziening voor van de rij- en rusttijdenverordening en de verordeningen over toegang tot de markt en het beroep. ‘De voorstellen van de Commissie zorgden van begin af aan voor veel verdeeldheid tussen de lidstaten. Dit zorgde ervoor dat het erg moeilijk was een compromis te bereiken en maakte dat het proces meer tijd in beslag nam dan normaal. Het uiteindelijke akkoord kan met recht een compromis worden genoemd waar zowel goede als slechte punten in zijn opgenomen’, reageert TLN.

Duidelijkheid

De branchevereniging is niet onverdeeld positief over de uitkomst, maar is wel blij dat er nu eindelijk duidelijkheid is over welke regels van toepassing gaan zijn voor de sector. Niet alle regels zullen direct ingaan, de inwerkingtreding is over meerdere jaren verspreid.

De huidige regels voor het caboteren worden in het pakket aangescherpt. Weliswaar mogen transporteurs volgens de nieuwe regels nog steeds in zeven dagen tijd met dezelfde vrachtwagen in een bepaald land drie ritten uitvoeren. Maar tussen twee periodes van zeven dagen moet voortaan een cabotagepauze van vier dagen zitten. Uiteraard heeft dit grote gevolgen voor deze groep transporteurs.

Het Mobiliteitspakket brengt dus ook een terugkeerverplichting met zich mee. Niet alleen voor vrachtwagens, maar ook voor chauffeurs. In de nieuwe regels staat dat vervoerders de werkzaamheden voor hun chauffeurs zó moeten inrichten, dat ze elke drie of vier weken terug naar huis kunnen.

Postbusfirma’s

Het gebruik van postbusfirma’s wordt ook aan banden gelegd. Als een bedrijf in een bepaald land gevestigd wil zijn, moet het daar ook ‘substantiële activiteiten’ hebben. Tevens komt er een verplichting voor bestelbusjes van meer dan 2,5 ton om een tachograaf aan boord te hebben. Dit omdat deze voertuigen vaak worden gebruikt voor grensoverschrijdend goederenvervoer.

De nieuwe verordening voor de rij- en rusttijden gaat als eerste in, naar verwachting in september van dit jaar. Voor de andere verordeningen is meer tijd voorzien omdat er nog een en ander moet worden voorbereid om ervoor te kunnen zorgen dat de regels ook daadwerkelijk kunnen worden gehandhaafd.

Bekijk de uitzending van Nieuwsblad Transport tijdens Multimodaal Online 2020 waarin Elmer de Bruin van TLN uitgebreid vertelt over de wijzigingen.

Overzicht

TLN heeft alle relevante wijzigingen onder elkaar gezet in dit overzicht.