Dat schrijft de Engelse krant Daily Express dinsdag op basis van een uitgelekt document van Her Majesty’s Revenue and Customs, de Britse belasting- en douanedienst. Als de implementatie van het elektronische Britse douanesysteem straks niet op rolletjes loopt, kan dat tot kilometerslange files in de havens gaan leiden, waarschuwt de krant. Alleen al de haven van Dover ontvangt tienduizend vrachtwagens per dag.

Het probleem is dat het elektronische aanmeldsysteem, Goods Vehicle Movement Service (GVMS), momenteel nog gebouwd wordt, terwijl er nog maar zes maanden resten van de Brexit-overgangsperiode. In dat resterende halfjaar zal eerst nog getest moeten worden of het systeem deugdelijk functioneert.

Amateuristisch

Nota bene Peter MacSwiney, voorzitter van de Joint Customs Consultative Committee die de Britse regering adviseert, noemde de ontwikkelingen rond het GVMS-systeem maandag in de krant Daily Telegraph ‘amateuristisch’. De manier waarop het systeem nu wordt ingericht, geeft volgens de douane-expert geen blijk van ‘hoe dingen in de wereld echt werken.’

MacSwiney vreest dat vrachtwagenchauffeurs straks moeilijk chocola kunnen maken van GVMS. Volgens de expert heeft een commercieel bedrijf al in 2018 een elektronisch systeem ontwikkeld dat aan alle eisen voldoet, maar de douane wil geen commercieel product gebruiken en bouwt liever een compleet nieuw systeem.

De Franse douane heeft met een vergelijkbaar douanesysteem aan de Europese kant al wel geslaagde tests gedaan. Tim Reardon, hoofd EU Exit in de haven van Dover, heeft gezegd dat het de makkelijkste oplossing zou zijn als de Britse douane dat Franse systeem gewoon zou overnemen, maar ook daar willen de Britse autoriteiten niet aan.

Gezichtsverlies

Het overnemen van een continentaal douanesysteem zou gezichtsverlies betekenen voor de Britten, die immers juist uit de EU stappen om hun eigen boontjes te kunnen doppen. Fanatieke Brexiteers ontkurken deze week de champagne omdat het kalenderblad van juni wordt omgeslagen zonder dat de Britse regering is ‘gezwicht’ voor het Europese aanbod om de overgangsperiode voor de Brexit te verlengen. De Britten hadden het voor 1 juli moeten laten weten als ze de gesprekken toch nog meer tijd had willen gunnen. Nu zal op 1 januari de scheiding op alle terreinen worden doorgevoerd, ongeacht of de Britse en Europese onderhandelaars nog afspraken met elkaar weten te maken of niet.

Alex Veitch, hoofd van de Britse belangenorganisatie Freight Transport Association, heeft gezegd er nog vertrouwen in te hebben dat het Britse GVMS-systeem op tijd gebouwd én getest kan worden, zodanig dat op 1 januari het vrachtverkeer toch soepel verloopt. Het optuigen van het continentale elektronische systeem lukte volgens hem ook binnen enkele maanden.