Volgens de Belgische socialistische transportvakbond BTB zorgt het gebrek aan mankracht ervoor dat er in België nog altijd niet voldoende kan worden opgetreden tegen sociale dumping in het wegvervoer. Er werden wel extra inspecteurs geworven, maar volgens BTB compenseren die alleen de uitstroom van personeelsleden.

Momenteel beschikt TSW Directie Vervoer over zeven inspecteurs en hun diensthoofd. Vanaf september 2020 zullen dat er nog slechts zes zijn: drie in West-Vlaanderen, twee in Oost-Vlaanderen en één in Limburg. Tot aan september is er nog één in Antwerpen. In Vlaams-Brabant is er nu al geen inspecteur meer.

Vlucht naar Nederland

Op een ander gebied scoort België juist weer beter dan diens noorderburen, namelijk het verbod op het houden van weekendrust in het voertuig. Dit wordt in België effectief en afschrikwekkend gehandhaafd. Zo afschrikwekkend zelfs, dat bedrijven hun chauffeurs naar Nederland sturen om de Belgische inspectie te ontlopen. Het Belgische openbaar ministerie omschreef Nederland in een e-mail aan het FNV eerder dit jaar als een ‘toevluchtsoord voor bedrijven’.

Wat betreft bedrijfsonderzoeken treedt België veel strenger op via beslaglegging, het stilzetten van voertuigen en terugvorderen van onrechtmatig verkregen voordelen. Chauffeurs kunnen er via overheidsinterventies hun loon claimen. Terwijl in Nederland de vakbond zich gedwongen ziet aangiftes te doen om zo handhaving en vervolging af te dwingen, neemt de Belgische overheid – bij in de ogen van FNV lichtere zaken – vrachtauto’s gewoon in beslag.

De Nederlandse bond werkte voor het samenstellen van dit rapport samen met de ITF (International Transportworkers Federation) en de IUF (Internationale vakbond voor voedingssector).