‘Transportkosten en lonen worden verlaagd,’ aldus de bonden, terwijl ‘arbeidsomstandigheden verslechteren en er op grote schaal gefraudeerd wordt met rij- en rusttijden.’

Het aantal vrachtwagenchauffeurs bij wie uitbuiting wordt vermoed, wordt volgens de bonden groter. ‘Bedrijven werven chauffeurs in landen als Oekraïne, Wit-Rusland, Oezbekistan en de Filipijnen en geven deze chauffeurs Oost-Europese contracten en lonen, maar het werk vindt plaats in West-Europa.’

FNV-VNB zegt verder dat ze in toenemende mate signaleert dat er trainingscertificaten worden verstrekt zonder dat de betreffende chauffeurs ooit een training gevolgd hebben.

Afdwingen

Tuur Elzinga, vicevoorzitter van FNV, vindt dat multinationals nu ‘hun verantwoordelijk moeten nemen’ om naleving van de bestaande regels en wetten af te dwingen. Volgens de Nederlandse vakbond ‘weten bedrijven dat ze vrijwel ongestraft wegkomen met hun illegale praktijken omdat er vrijwel geen controles plaatsvinden. Chauffeurs worden geïnstrueerd weg te blijven uit landen waar wel actief gehandhaafd wordt’.

België is volgens FNV een land dat beter controleert dan Nederland. Edwin Atema van FNV-VNB stelt dat zijn vakbond de afgelopen maanden goed heeft samengewerkt met de Belgische inspectiediensten en noemt het ‘schokkend’ dat ‘bedrijven hun uitgebuite chauffeurs nog altijd vanuit België naar Nederland sturen omdat hier geen controles zijn’.