De ondernemers vinden dat de minister te zeer treuzelt om ‘de belangrijkste schakel tussen twee economische topregio’s in Oost-Nederland’ onder handen te nemen. Van Nieuwenhuizen liet in antwoord op kamervragen weten dat ze pas later in het najaar bestuurlijk met de provincie Overijssel wil overleggen. Ze vindt niet dat er sprake is van een groot doorstromingsknelpunt.

De brandbriefschrijvers wijzen erop dat de Tweede Kamer in breed gesteunde moties het kabinet in zowel 2018 als 2019 heeft opgeroepen om de N35 op te waarderen tot een 2×2-baans weg en om de knoop daarover snel door te hakken. Een meerderheid van de Tweede Kamer vroeg de minister in het eerste kwartaal van dit jaar om bestuurlijke afspraken te maken met de provincie Overijssel. Overijssel toonde zich al bereid om met een bedrag van 120 miljoen mee te betalen aan het opknappen van de N35 en ontvouwde een plan voor een gefaseerde aanpak.

Tekst loopt door onder kaart.

Zwolle en Twente

De regio Zwolle en regio Twente, die twee ‘economische topregio’s’ waarop de briefschrijvers doelen, hebben volgens de brandbrief ‘krachtige bedrijven in sectoren zoals de maakindustrie, handel en logistiek’. De verkeerssituatie laat volgens de ondernemers nu ‘zeer te wensen over’. ‘De weg is nog grotendeels enkelbaans met verkeerslichten, gelijkvloerse kruisingen en spoorwegovergangen die zorgen voor een slechte doorstroming en een grotere kans op ongevallen.’