De Duitsers, onze verreweg belangrijkste economische vrienden, waren in mei niet alleen de eersten die in hun ‘Bundesliga’ weer professioneel aan het voetballen waren, ze zagen vorige maand ook het vrachtwagenverkeer op hun snelwegen aardig tot leven komen. De Lkw Maut Fahrleistungsindex, de barometer die aangeeft hoeveel geld de Duitse vrachtwagentol, de ‘Maut’, in het laatje brengt, steeg in mei met 6,1% in vergelijking met april. In de somberste coronaweken, vanaf medio maart, gingen de Maut-inkomsten nog met 16% naar beneden.

Het herstel van mei betekent niet dat het goederenwegvervoer in Duitsland alweer helemaal het mannetje is. In vergelijking met mei 2019 is de terugval nog altijd fors: 7,3%. Maar dat het vrachtverkeer in elk geval weer begonnen is om uit het dal te klimmen, is volgens de Duitsers een ontwikkeling waar zeker een sprankje optimisme aan mag worden ontleend. ‘Er is een sterke samenhang tussen vrachtwagenkilometers en industriële productie in Duitsland’, aldus het Duitse bureau voor statistiek, het Statistisches Bundesamt. ‘De index geeft een vroegtijdige indicatie van de economische trends op de korte termijn.’ Het bureau beoordeelt het in mei gesignaleerde herstel nog wel als ‘bescheiden’.

Ranglijst

Wat de burger verder moed geeft, is dat Duitsland dit voorjaar tijdens de coronapandemie zowat het best voorbereide land ter wereld bleek te zijn. In een ranglijst van veiligste landen op corona-terrein, samengesteld door de Hongkongse firma Deep Knowledge Group, prijkte Duitsland op de tweede plaats, achter winnaar Zwitserland. Nederland stond op de negentiende plek, België op een heikele 78e plaats. Het officiële aantal sterfgevallen aan corona was in Duitsland aanmerkelijk lager dan in landen als Frankrijk en Groot-Brittannië, die toch minder inwoners hebben dan Duitsland. En in Nederland maakten we in de beginweken van de coronacrisis dankbaar gebruik van het aanbod van IC-bedden in Duitsland, dat veel ruimer was dan bij ons.

Ook voor de Duitsers blijft het coronavirus een gluiperige vijand – het reproductiegetal van het virus kwam bij onze oosterburen afgelopen week weer boven de gevaarlijke 1,0 grens – maar het afgelopen voorjaar overziend, mag Duitsland gerust ‘vice-Weltmeister’ op het gebied van coronapolitiek worden genoemd. Wat niet betekent dat Duitsland gevrijwaard bleef van economische klappen. Ook de Duitsers belandden door hun coronamaatregelen in een recessie, met een teruggang van 2,2% in het eerste kwartaal. Dat was slechter dan Nederland (1,7%), maar veel minder beroerd dan Frankrijk (5,7%), al zijn ook de Duitsers zich vast al moed aan het indrinken om de economische statistieken van het twééde kwartaal straks te kunnen verwerken.

7,5 miljard

Voor de Duitsers is de Maut niet alleen graadmeter die vertelt hoe de vlag er de komende tijd economisch bijhangt, de tol is natuurlijk ook gewoon een flinke inkomstenbron. Vorig jaar vloeide 7,5 miljard tolgeld in de Duitse schatkist. Dat zullen dit jaar tientallen miljoenen minder zijn.

Voordat de coronacrisis uitbrak, was de Duitse schatkist goed gevuld, en daarom was de regering deze maand niet bang om een reductie van de Duitse btw-tarieven aan te kondigen. Het reguliere percentage gaat van 19% naar 16%, het gereduceerde tarief van 7% naar 5%. Boodschappen doen in Duitsland wordt deze zomer daardoor goedkoper. De Duitse regering hoopt dat consumenten de deuren bij de winkeliers weer plat lopen en de economie zodoende een zetje geven.

De aanpassing van de btw-tarieven is onderdeel van een duizelingwekkend maatregelenpakket van 130 miljard euro waarmee Merkel en haar mensen de economie weer snel uit het slop willen trekken. Ook een kinderbonus voor gezinnen en het stimuleren van schoon vervoer maken deel uit van het nieuwe pakket. Wat die vergroening van het vervoer betreft, willen de Duitsers vooral vaart zetten achter het onderzoek naar en het ontwikkelen van waterstof als aandrijfmiddel.

Mit Wumms aus der Krise

Ook komen er meer laadpalen voor elektrische voertuigen en moeten luchtvaartmaatschappijen hun vloten moderniseren. Afgelopen weekend werd verder bekendgemaakt dat het Duitse midden- en kleinbedrijf extra financiële steun tegemoet kan zien om de zomer heelhuids door te komen. Eerder was al bekend dat Lufthansa 9 miljard euro overheidssteun krijgt. Van al het geld dat door Europese overheden gedurende deze crisis in bedrijven is gepompt, komt meer dan de helft uit de Duitse staatskas.

De Duitse minister Olaf Schulz van financiën zei met het nieuwste miljardenpakket ‘mit Wumms aus der Krise’ te willen komen, een uitspraak die in Duitsland inmiddels een eigen leven is gaan leiden omdat ‘Wumms’ een flamboyant woord is dat ministers normaal nooit gebruiken. Alsof onze minister Wopke Hoekstra zijn beleid zou presenteren als ‘chill’, zo klonk het ongeveer. Schulz bedoelde ermee dat Duitsland keihard op het gaspedaal drukt in de hoop snel uit de economische modderpoel te komen.

Toch rekent Schulz er zelfs bij een werkelijk knallende ‘Wumms’ op, dat het nog wel tot 2022 duurt voor de economie weer terug is op het niveau van vóór de corona-uitbraak. De financiënminister zei er vertrouwen in te hebben dat Duitsland een grote tweede golf van coronabesmettingen weet te voorkomen en in elk geval niet nog erger economisch in de versukkeling zal raken.

Buitenlanders zijn deze week weer van harte welkom om in Duitsland geld te komen uitgeven. De Duitse grenswachters die tijdens de coronamaanden tot aan afgelopen weekend in totaal een kleine tweehonderdduizend mensen hebben tegengehouden, zijn naar huis, waardoor vrachtwagenchauffeurs de komende weken niet alleen meer collega-truckers zullen tegenkomen, maar ook meer personenverkeer.

De Maut-inkomsten zullen verder omhoog gaan klimmen, als het aan de Duitsers ligt. De tolinkomsten worden als zo’n goede indicator voor de economische ontwikkeling op de korte termijn gezien, dat het Bundesamtes für Güterverkehr samen met het Duitse bureau voor statistiek en de Deutsche Bundesbank de Lkw Maut Fahrleistungsindex de komende tijd elke werkdag zal updaten. Iets wat normaal slechts een keer per maand gebeurt. De rekenmeesters gaan ermee door zolang het coronavirus nog niet definitief is verslagen en coronamaatregelen nog steeds roet in het economische eten blijven gooien.