Kort na de introductie was de koers erg volatiel. Hij verdubbelde direct op maandag en steeg op dinsdag na de opening direct weer 25%. De handel werd twee keer stilgelegd vanwege de hoge koersschommelingen, waarin het aandeel weer 22% daalde. Na al dat geweld noteerde de koers een plus van 8% tegen lunchtijd.

Omzet van 0 euro

De beurswaarde piekte op een waardering van 34 miljard voor het bedrijf Nikola. Zeer opmerkelijk voor een truckbouwer die voor dit jaar een omzet verwacht van een schamele 0 euro. De eerste echte truckverkopen en omzetten worden pas in 2023 verwacht. Het bedrijf is van plan om in de toekomst een fabriek in Arizona te bouwen, die in 2028 in bedrijf moet zijn.

Ter vergelijking: autobouwer Ford verwacht dit jaar een omzet van 115 miljard dollar en werd in beurswaarde voorbijgestreefd door Nikola. De beleggers hopen waarschijnlijk op een herhaling van het Tesla-scenario.

Die elektrische autobouwer heeft de afgelopen jaren te maken gehad met forse stijgingen van de waardering, ondanks hoge verliezen en tegenvallende omzetten. Analisten betwijfelen echter ten zeerste of Nikola die verwachtingen kan waarmaken en zetten grote vraagtekens bij de keuze van investeerders om in te stappen bij deze waarderingen.

Private investeringen

In de afgelopen vijf jaar heeft Nikola in totaal 188,5 miljoen dollar verbrand en zo’n 500 miljoen aan private investeringen opgehaald, weet nieuwsdienst Bloomberg. Het bedrijf is van plan om volgend jaar de eerste elektrische truck op waterstof op de markt te brengen, gevolgd door een nieuw model waterstof in 2023.

De truckbouwer verwacht dat de fabriek in Phoenix in 2027 volledig operationeel zal zijn met een productie van dertigduizend waterstof-elektrische voertuigen en vijftienduizend batterij-elektrische voertuigen het jaar erop.

Volgens oprichter en ceo Trevor Milton zal zijn bedrijf aan het einde van deze maand de reserveringen openen voor hun concept pickup truck op waterstof; ‘the Badger’ genaamd. Al zullen ze die niet zelf in productie nemen, maar daar een partner voor zoeken.

14.000 reserveringen

Als het gaat om de waterstoftrucks heeft het bedrijf naar eigen zeggen al veertienduizend reserveringen ontvangen, ter waarde van zo’n 10 miljard dollar. Het gaat hierbij echter om gratis toezeggingen die op ieder moment weer ingetrokken kunnen worden door de potentiële kopers.

Eén van de grootste private investeerders in Nikola is het wegens fiscale redenen in Nederland gevestigde CNH Industrial NV van de Italiaanse Agnelli-familie, bekend van autobouwer Fiat. CNH Industrial is in 2013 tot stand gekomen door een fusie van CNH Global N.V. en Fiat Industrial S.p.A.

Het internationale bedrijf maakt machines voor de agrarische sector, de bouw- en transportsector. CNH investeerde vorig jaar nog 100 miljoen euro aan contanten in Nikola en kreeg daarvoor onder meer een 50/50 joint venture in Europa, die volgend jaar een elektrische truck in Duitsland wil gaan produceren.

Fortuin

Overigens heeft oprichter Milton vooralsnog het meest geprofiteerd van de beursperikelen van Nikola. Zijn fortuin stond na de beursgang van Nikola op een slordige 9 miljard dollar.

Nikola heeft op dit moment de productie van drie verschillende waterstoftrucks aangekondigd: One, Two en Tre. Ze bestaan echter vooralsnog alleen nog op papier.