‘De deelname in Printforce van 50% brengt nog niet het resultaat dat wij er van hadden verwacht en een afschrijving op de goodwill was noodzakelijk’, schrijft de Raad van Commissarissen (RvC) in het jaarverslag. Onder meer ontwikkelt het printvolume zich volgens de raad ‘langzamer dan wij hadden verwacht toen wij besloten te participeren in Printforce’.

‘Verder drukken de kosten van de op de verwachte groei ontwikkelde infrastructuur zwaar op de exploitatie. Het financiële resultaat is als gevolg daarvan teleurstellend en zijn aanleiding voor een bijzondere waardevermindering.’

De afschrijving had mede een negatief effect op het totale nettoresultaat van CB van vijf miljoen euro, dat vergeleken met 2018 met 1,7 miljoen euro afnam.

Hogere kosten

Ondanks de teleurstellende cijfers bij Printforce en de hoge kosten blijft CB geloven in de strategische keuze achter de participatie. ‘De samenwerking tussen Printforce en CB wordt steeds meer gezien en gewaardeerd door uitgevers’, aldus de directie. ‘Het combineren van print- en voorraadtitels door uitgevers is een bedrijfsmodel dat zich in de toekomst meer en meer gaat bewijzen.’

De lagere nettowinst van vorig jaar wijt de RvC verder aan ‘hogere aanloopkosten’ bij de komst van nieuwe klanten. Daarnaast was er sprake van ‘een algemene kostendruk die niet of in mindere mate is doorberekend in de tarieven’.

CB, totaal personeelsbestand 840 waarvan 595 vast, zag de omzet vorig jaar wel stijgen. Er was sprake van een toename van bijna 5 miljoen euro naar 94,9 miljoen euro. Daar stond wederom een nog forsere stijging van de bedrijfslasten tegenover van 6,7 miljoen euro (8,9%) wegens een ‘loonindexatie’, ‘uitbreiding infrastructuur’ en dienstverlening.

Springer

Omzetgroei was er onder meer bij de distributie van healthcare-artikelen, educatieve en wetenschappelijke boeken en print on demand. Zo besteedde Noordhoff Uitgevers in mei van het vorig jaar de opslag en distributie geheel uit aan CB en bracht RELX (Reed Elsevier) in het najaar van 2019 zijn warehouse en distributie in Europa van wetenschappelijke boeken geheel onder bij de logistieke dienstverlener uit Gelderland, schrijft de directie. ‘Daarnaast konden we onze contracten met onder meer ThiemeMeulenhoff verlengen.’

Dat alles leidde ertoe dat de omzet bij de divisie Media toenam met 2,7 miljoen euro naar 57,3 miljoen euro. Daar zat ook een deel uitbouw bij van fysieke distributieactiviteiten ‘door onder andere acquisitie en groei van de internetactiviteiten’, aldus CB.

Volgens de directie zet de groei in internationale activiteiten zich door het komende jaar. Zo gaat het Duitse Springer Nature volgend jaar zijn distributie van boeken op het vasteland van Europa uitbesteden aan de logistiek dienstverlener. Deze internationale contracten ‘versterkt onze ambities om uit te groeien tot de Europese hub van internationale uitgevers’, aldus het bedrijf. Het blijft verder zoeken naar nieuwe markten.

Zo zijn er in 2019 gesprekken begonnen voor de overname van Luisterhuis, die er begin van dit jaar in resulteerden dat het distributieplatform voor audioboeken een onderdeel is geworden van CB. ‘We hebben de technologie van Luisterhuis overgenomen en geïntegreerd in onze eigen systemen. We spelen hiermee in op de behoefte van uitgevers aan ‘one-stop shopping’: álle boekdistributie, ongeacht de vorm of drager, regelen via één kanaal.’

Daarnaast ontwikkelde de opslag en distributie van medische hulpmiddelen en verzorgingsproducten zich het afgelopen jaar positief en steeg de omzet van deze divisie met 34% (2 miljoen euro) in 2019. ‘Nieuwe klanten zijn geworven en ons label Hulpmiddelbezorgd.nl is flink gegroeid door onder meer een intensieve samenwerking met apothekers’, schrijft CB. Het relatief nieuwe onderdeel binnen het dienstenpakket van de logistiek dienstverlener is nu goed voor 8% van de omzet bij CB. Media blijft met een aandeel van 90% de belangrijkste logistieke activiteit, terwijl de resterende 2% uit overige activiteiten komt, zoals verhuur.

Coronacrisis

De coronacrisis had over het eerste kwartaal van dit jaar nog geen negatief effect op de resultaten van CB, meldt de directie. Afzet en omzet waren in die periode ‘boven plan’. Voor de korte termijn is er dan ook geen sprake van een tekort aan liquiditeiten, onderstreept het bestuur.

‘Voor de komende periode verwachten we bij Media een verdere toename van de internetverkopen, terwijl onze healthcare-activiteiten naar verwachting veel minder last zullen hebben van volumedalingen.’ CB  kijkt verder naar maatregelen om de kosten te verlagen en investeringen uit te stellen. Het bedrijf gaat gebruikmaken van de NOW-regeling en vraagt bij de Belastingdienst uitstel aan van de belastingbetaling.