De claim is het volgende hoofdstuk in het zogeheten truckschandaal rond de vijf vrachtwagenfabrikanten. Mondiaal zijn er al miljarden aan claims ingediend tegen de bedrijven.

4 miljard boete

DB heeft voor de rechtszaak een aparte dochteronderneming opgezet. Die vertegenwoordigt niet alleen de dochterbedrijven van de Duitse Spoorwegen zoals Schenker, maar ook tweehonderd expediteurs en transportbedrijven en zelfs het Duitse leger. In totaal hebben die partijen rond de 38.500 vrachtwagens gekocht van de bedrijven binnen het truckkartel.

De fabrikanten ontkennen de aantijgingen, ofschoon zij eerder door de Europese Commissie een geldboete opgelegd hebben gekregen van vier miljard euro, vanwege de prijsafspraken. Probleem is dat Brussel destijds bij zijn besluit de vraag heeft opengelaten of er bij de klanten daadwerkelijk sprake was van financiële schade door de prijsafstemming.

Afgewezen

In februari had de rechtbank van München een grote claimzaak van Financialright, dat drieduizend bedrijven vertegenwoordigde, afgewezen. Volgens de rechter was deze vorm, waarbij schadeclaims van verschillende partijen worden gebundeld onder een juridische entiteit en het vorderingsrecht van de individuele partijen wordt afgestaan, wederrechtelijk. Financialright is tegen die uitspraak inmiddels in beroep gegaan.