Liquefied natural gas (lng) is een brandstof waar onder meer vrachtwagens op kunnen rijden. Het wordt gezien als een belangrijke verduurzamer van het wegtransport, omdat het minder schadelijke stoffen uitstoot dan diesel. In Nederland zijn er al behoorlijk wat plekken waar het gas kan worden getankt, maar dan gaat het vaak om de fossiele variant.

Rolande meldt woensdag dat het bij zijn lng-stations verspreid over het land nu ook bio-lng aanbiedt. Het gaat om een brandstof die gemaakt wordt uit ISCC-gecertificeerde afvalstromen, zoals organisch huishoudelijk afval, mest, slib of landbouwafval.

CO2-reductie

De brandstof kan volgens het bedrijf een besparing van 99,8% CO2-reductie opleveren in vergelijking met diesel. Ook zorgt het voor minder geluidsoverlast, waardoor bijvoorbeeld supermarkten vroeg in de ochtend kunnen worden bevoorraad. Zo hebben Albert Heijn en diens vervoerders een vloot van tweehonderd trucks die op het gas kunnen rijden. 65 hiervan maken gebruik van de bio-lng.

‘De stap van lng naar bio-lng is belangrijk in onze doelstelling om op korte termijn significante stappen te zetten met CO2-reductie’, aldus Peter Leegstraten, Manager Transport Expertise bij AH. ‘Maar ook wat verder in de tijd is deze brandstof van belang om langere afstanden zo schoon mogelijk af te leggen.’ PostNL gebruikt eveneens de biologische brandstof voor tientallen vrachtwagens, waarbij het in eerste instantie om een blend gaat.

Actieradius

Rolande-topman Jolon van der Schuit wil met de introductie van bio-lng aansluiten bij de duurzaamheidsdoelstellingen van zijn klanten. Hij voegt eraan toe dat vrachtwagens tot zeventienhonderd kilometer op één tankbeurt kunnen rijden, wat vergelijkbaar is met de prestaties van een dieseltruck. Al zal de actieradius uiteraard samenhangen met onder meer de grootte van de tank en de rijstijl van de chauffeur.