Dat stelt het Bundesamt für Güterverkehr (BAG) in zijn wekelijkse marktmonitor. In de analyse zijn de transportdata tot en met 20 mei verwerkt.

De transportindex voor het wegvervoer, gebaseerd op de vrachttol voor trucks in Duitsland, ligt nog zo’n 10 tot 15% onder het peil van begin maart, maar laat een duidelijk stijging zien vergeleken met de tweede week van mei. Toen stond de index op een verlies van 25%.

Rail en binnenvaart

Bij het railgoederenvervoer en de binnenvaart was volgens de BAG nog geen herstel waarneembaar vergeleken met de eerdere weken van mei. Het aanbod in die twee segmenten blijft slecht en de volumes en opdrachten dalen nog steeds, aldus het instituut. Alleen in de segmenten bouwmaterialen en olie is de vraag stabiel, heet het verder.

Hetzelfde kan worden gezegd van de vrachtprijzen in de containervaart, ofschoon de BAG de chartertarieven voor containerschepen in de loop van vorige week nog zag afnamen.

Geen herstel

Uit de monitor blijkt verder dat de ondervraagde wegtransporteurs de komende maanden geen ‘wezenlijk herstel’ voorzien nu de Duitse export-industrie wordt geconfronteerd met de lange-termijn-effecten van de coronacrisis.

BAG ziet verder bij het binnenlands pakketvervoer een lichte stijging van het aantal zendingen in het zakelijk segment, terwijl het aanbod richting de particuliere afnemers juist sterk afnam.

Werkgelegenheid

Datzelfde kan gezegd worden van de werkgelegenheid in het wegvervoer. Zo steeg in vergelijking met maart de werkloosheid in april met 25% naar 46.500, terwijl het aantal vacatures ook met een kwart daalde. Vergeleken met vorig jaar zitten er door de coronacrisis 45% meer chauffeurs werkeloos thuis dan een jaar geleden.