De Hongaarse wegvervoerder publiceerde eind vorige week zijn resultaten over het eerste kwartaal. Daarin boekte het bedrijf dus voor het eerst in zes kwartalen een positieve ebit. Het netto-inkomen viel nog wel negatief uit, met 2,5 miljoen euro in de min. Dat was een verbetering ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, toen de transporteur nog 4,4 miljoen in het rood dook.

Kosten verlagen

2019 was een uitermate slecht jaar voor Waberer’s. Het management besloot om in te grijpen: personeelskosten werden verlaagd en een deel van de vloot werd aan de kant gezet. Ook werden orders voor nieuwe trucks geannuleerd. Langzaamaan begon de reorganisatie zijn vruchten af te werpen, ook doordat nieuwe klanten werden geworven in de divisie contractlogistiek.

‘Het eerste kwartaal van 2020 startte in overeenstemming met onze verwachtingen, met positieve resultaten als gevolg van betere bezettingsgraden door de transformatiemaatregelen in het segment Internationaal Transport en door succesvolle acquisities in de thuismarkt’, aldus de nieuwe interim-topman Barna Erdélyi.

Corona

De coronapandemie gooide echter heel veel roet in het eten. Het bedrijf is zeer actief in het automotive-vervoer en veel klanten legden hun productie tijdelijk stil. Daardoor kreeg Waberer’s half maart een plotselinge vraaguitval van 40 à 50% voor de kiezen in hun grootste divisie: Internationaal Transport.

Ook kreeg het te maken met strengere grenscontroles en moest het bedrijf extra veiligheidsmaatregelen nemen om de verspreiding van corona onder het personeel te voorkomen. Waberer’s besloot daarom om in het Internationaal Transport de vlootcapaciteit te verminderen met 30 tot 40%.

Ook is een deel van het personeel tijdelijk niet aan het werk en hebben heronderhandelingen plaatsgevonden over lonen. Tevens is een onbetaald-verlofprogramma opgetuigd. Massa-ontslagen zijn achterwege gebleven, mede omdat de vervoerder weer over een goed chauffeursbestand wil kunnen beschikken als de coronaproblemen verminderen.

Omzet

Gemeten over het hele kwartaal kwam het onderdeel Internationaal Transport uit op een omzet van 111,5 miljoen euro, wat een daling betekende van 17%. Corona was slechts een deel van de oorzaak. Wat vooral meespeelde was het eerdere besluit om de vlootcapaciteit fors te reduceren.

Tegenover de omzetdaling in het internationale transport, stond een omzetplus van 33% in de divisie Regionale Contractlogistiek. Dit onderdeel is aanmerkelijk kleiner dan Internationaal Transport en kon dan ook niet voorkomen dat de totale opbrengsten van Waberer’s daalden met 5% naar 174 miljoen.

Tweede kwartaal

Erdélyi meldt dat in april de vraag naar transport relatief laag bleef, onder meer doordat veel autoproducenten hun processen pas zeer recent weer op gang brachten of dit binnenkort pas gaan doen. Ook het vervoer van essentiële goederen als levensmiddelen, waarin Waberer’s een belangrijke rol vervult, steeg niet meer zo hard als in de eerste weken van de corona-uitbraak.

‘Toch bleef het bedrijf in staat om een goede cashflow te genereren’, aldus de nieuwe topman. Ook de relatief lage brandstofprijzen hebben een gunstig effect op de resultaten, evenals de steunmaatregelen van de Hongaarse regering.

‘Hoewel de huidige crisis alles overhoop gooit, ben ik ervan overtuigd dat Waberer’s in staat is om zich aan te passen aan de nieuwe omstandigheden tijdens en na deze crisis en dat we onze positie in de Europese en Hongaarse markten voor transport en logistiek kunnen behouden of zelfs versterken’, besluit Erdélyi.