Over het Mobiliteitspakket wordt al jaren vergaderd in Brussel. Het gaat hierbij om een pakket regels om het wegtransport in Europa eerlijker te maken, onder meer door verschillen tussen de diverse landen weg te nemen. In het pakket worden onder meer de mogelijkheden voor cabotage beperkt, komt er een terugkeerverplichting voor vrachtwagens en chauffeurs en komen nieuwe regels voor de tachograaf.

Volgens de zestien verenigingen toont de corona-uitbraak aan dat het goed functioneren van logistieke ketens essentieel is. Verschillen tussen de diverse EU-lidstaten moeten daarom snel worden weggenomen en het Mobiliteitspakket helpt daarbij, vinden ze. Bovendien staat het wegtransport voor diverse andere uitdagingen, zoals digitalisering en vergroening. Goedkeuring van de nieuwe regels zorgt dat wegvervoerders beter op deze andere uitdagingen kunnen focussen.

Kritiek

In de laatste maanden heeft het Mobiliteitspakket diverse hordes genomen. Het enige obstakel dat resteert, is een goedkeuring van het Europees Parlement. De verwachting is dat deze goedkeuring er komt, maar 100% zeker is dat niet. Diverse landen hebben zich de afgelopen maanden uitgesproken tegen een deel van de nieuwe regels.

Zo komt vanuit Oost-Europa kritiek op de terugkeerplicht van trucks. Dit zou slecht zijn voor het milieu, al kun je je afvragen of dat de werkelijke reden van hun weerstand is. Ook kwam er kritiek op de beperking van cabotage. Onder meer de Belgische transportsector zou hier hard door worden geraakt.

België ontbreekt

Bij de zestien ondertekenaars ontbreken veel Oost-Europese landen. Ook Belgische organisaties zoals Febetra of TLV staan er niet bij. De Nederlandse organisatie TLN staat wel bij de ondertekenaars. Ook branchevertegenwoordigers uit Duitsland, Frankrijk, Spanje en Italië staan erbij, evenals Scandinavische landen. Vanuit Oost-Europa staan alleen Tsjechië en Slowakije op de lijst van ondertekenaars:

  • FNTR (Frankrijk)
  • BGL (Duitsland)
  • NLA (Noordelijke landen)
  • DTL en ITD (Denemarken)
  • SA (Zweden)
  • NLF (Noorwegen)
  • Fin Mobility (Finland)
  • Cesmad Bohemia (Tsjechië)
  • Cesmad Slovakia (Slowakije)
  • TLN (Nederland)
  • Conftrasporto en FAI (Italië)
  • Astic en CETM (Spanje)
  • Antram (Portugal)