De Hongaren boekten afgelopen jaar een omzet van 696,2 miljoen euro. Dat was 5% minder dan in het jaar ervoor. De pijn was vooral te voelen in het internationale transport, het belangrijkste onderdeel van Waberer’s. Daar krompen de opbrengsten met 10,5% naar 493 miljoen euro. In de divisie Regionale Contractlogistiek wist het bedrijf wel een omzetstijging te boeken, van 7,9% naar 148,1 miljoen.

De omzetdaling in het internationale vervoer werd onder meer veroorzaakt door de Brexit-perikelen en een afkoelende economie. Ook besloot het management vorig jaar al om de vlootcapaciteit met zo’n 20% te verminderen. Dit moest een gunstige uitwerking hebben op de tarieven, wat volgens het management ook daadwerkelijk het geval was.

Verlies

Onder de streep dook het Hongaarse bedrijf flink in het rood. Het netto-inkomen kwam uit op een verlies van 23,4 miljoen euro. Dat was nog slechter dan in 2018, toen het verlies bleef steken op 13,9 miljoen. De verdere verslechtering kwam vooral door tegenvallende resultaten in de eerste jaarhelft van 2019.

In het laatste semester van het afgelopen jaar braken minder slechte tijden aan. Weliswaar kwam het netto-inkomen in het vierde kwartaal nog steeds in het rood uit, maar de min van 4,2 miljoen was beduidend minder slecht dan het verlies van 11,4 miljoen in het vierde kwartaal van 2018.

Waberer’s worstelt al geruime tijd met zijn winstgevendheid. Oorzaken hiervan zijn dunne marges, veel concurrentie in het Europese wegtransport en een stijging van loon- en brandstofkosten. Tevens was de eerdergenoemde afkoeling van de economie een belangrijke factor.

Ook is het wat onrustig in het bestuur. Inmiddels is de derde topman in anderhalf jaar tijd aangetreden: Barna Erdélyi. Hij volgde eerder dit jaar Robert Ziegler op, die in februari vorig jaar aantrad, na het vertrek van Ferenc Lajko.

Corona-ellende

Dat binnenkort voor Waberer’s de zon doorbreekt, lijkt niet waarschijnlijk. Het bedrijf is hard getroffen door het coronavirus. Sinds eind maart heeft de vervoerder de omzet in het internationale transport met maar liefst 50% zien inzakken. Dit kwam onder meer doordat veel automotivebedrijven hun productie verminderden of stop hebben gezet. Voor Waberer’s is automotive een belangrijke markt.

Door de grote vraaguitval besloten de Hongaren om een deel van de vloot stil te zetten. Eerder al noemde het bedrijf het aantal van duizend trucks. Dat aantal is nu opgeschroefd naar zo’n twaalfhonderd voertuigen. Het totale wagenpark van Waberer’s bestond eind vorig jaar uit ongeveer vierduizend vrachtwagens.

Naast het snijden in de vlootcapaciteit besloot het management om ook de personeelskosten te verminderen. Hierbij wordt onder meer gekeken naar mogelijkheden voor onbetaald verlof en het voeren van heronderhandelingen over lonen.

In de contractlogistiek zijn wel wat positieve ontwikkelingen te bespeuren. Deze divisie is actief in onder meer de supermarktsector. In deze deelmarkt wist Waberer’s de afgelopen weken een lichte stijging te boeken.