Transporteursvereniging TLN deed onderzoek onder zijn leden. Daaruit kwam naar voren dat vrijwel alle ondervraagde bedrijven te kampen hebben met omzetverlies. Het gaat om een gemiddelde terugloop van zo’n 32% in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar.

De verliezen verschillen per marktsegment. Waar het vervoer van levensmiddelen redelijk op niveau is gebleven, is bijvoorbeeld het vervoer van personenauto’s of sierteelt nagenoeg stil komen te liggen. Beide sectoren melden dan ook een verlies van maar liefst 90%. Ook het containervervoer over de weg kreeg de afgelopen weken een verlies van 75% voor de kiezen, terwijl de bouwlogistiek, koeriers en verhuizers het met gemiddeld 60% minder omzet moeten doen.

Evenementenlogistiek

Een andere deelsector die nu veel pijn lijdt, is de evenementenlogistiek. Een belangrijke speler in deze markt is transportbedrijf Pieter Smit uit het Noord-Hollandse Nieuw-Vennep. Van de ongeveer 350 trekkers die het bedrijf heeft, staan er nu zo’n 300 stil. Het omzetverlies is dan ook opgelopen tot 83%. De vervoerder kreeg eerder deze week bezoek van Koningin Maxima, die tijdens haar bezoek de getroffen ondernemer een hart onder de riem stak en haar waardering uitsprak.

Ook Klaas de Waardt van Vereniging Eigen Rijders Nederland (Vern) meldt dat zijn leden gemiddeld zo’n 30 tot 40% van hun omzet hebben zien verdwijnen. Het gaat dan om de wat kleinere transporteurs en de eigen rijders Hij vreest dat binnen afzienbare tijd faillissementen onvermijdbaar zullen zijn. ‘Dat zit er echt aan te komen, als je ziet hoeveel vrachtwagens er nu stilstaan’, aldus De Waardt.

Chauffeursoverschot

Uit het eerdergenoemde onderzoek blijkt dat bijna een kwart van de transporteurs zich gedwongen ziet om afscheid te nemen van medewerkers als gevolg van de corona-uitbraak. Dat bleek ook uit gegevens van een vorige maand opgestart platform voor de uitwisseling van chauffeurs.

Bedrijven die een tekort of een overschot hebben, kunnen bij dit platform aan elkaar worden gekoppeld. Al snel bleek dat veel meer vervoerders hun chauffeurs ‘in de aanbieding deden’ dan dat er bedrijven op zoek waren naar extra chauffeurs. Op 1 april hadden 234 bedrijven zich gemeld met een overschot. Het gaat dan om in totaal 1169 chauffeurs. Daar stonden slechts zeven bedrijven tegenover die naar chauffeurs op zoek waren.