We zitten middenin een gigantische gezondheidscrisis, en geheel terecht is er veel waardering voor alle kanjers in de gezondheidszorg, de agenten, de leraren, en de vakkenvullers. Zij werken dag en nacht om slachtoffers van het coronavirus weer gezond te maken, ons veilig te houden, en de schappen steeds weer gevuld te krijgen. Het is ontzettend belangrijk dat alles in het werk wordt gesteld om te zorgen dat zij hun werk zo goed mogelijk kunnen blijven doen.

Ook de economische impact van de coronacrisis is groot. We moeten linksom of rechtsom geld blijven verdienen, maar doordat we thuisblijven, zijn hele sectoren, zoals de horeca en toerisme, vrijwel tot stilstand gekomen. Andere sectoren zoeken naar manieren om in deze nieuwe werkelijkheid een boterham te kunnen blijven verdienen. Dat gaat, maar moeizaam.

In deze nieuwe ‘stay-at-home economy’ is de logistiek- en transportsector cruciaal. Zo lang wij zelf de voordeur weinig meer uit kunnen, zijn we op deze sectoren aangewezen om alles wat we nodig hebben bij onze voordeur af te leveren, en om alles wat wij produceren naar de klant te brengen. De realiteit is dat we niet weten hoe lang de huidige maatschappelijke beperkingen nog nodig zullen zijn. Vast staat dat het eerder om maanden gaat, dan weken. Dat betekent dat we alles in het werk moeten stellen om die levensader van onze stay-at-home economy gezond te houden. Er is werk aan de winkel.

Toen vorige week steeds meer Europese lidstaten hun grenzen sloten, ontstonden dagenlange files aan de grenzen en kwam de continuïteit van goederentransport in gevaar. Het is goed dat de Europese Commissie daadkracht heeft getoond door in te grijpen en voor te stellen om grensovergangen in het trans-Europese vervoersnetwerk aan te wijzen als zogenaamde ‘green lanes’.

Het trans-Europese vervoersnetwerk is een netwerk van corridors in Europa waarop alle vervoersmiddelen zijn aangesloten. Deze green lanes moeten gaan functioneren als snelbusbanen om goederenvervoer met prioriteit grenzen te laten passeren. Als een lidstaat besluit om op deze trajecten toch grenscontroles in te voeren vanwege volksgezondheidsredenen, dan moeten deze checks minimaal zijn en mag een vrachtwagen niet langer dan vijftien minuten worden opgehouden.

Als we de stay-at-home economy willen laten werken, moeten de Europese landen alles op alles zetten om deze green lanes te realiseren en te harmoniseren. Een lappendeken aan maatregelen en eisen, ook aan de grens, moeten we zeker nu voorkomen.

Een week na de oproep tot het instellen van green lanes door President van de Europese Commissie Ursula von der Leyen, hebben echter slechts drie Europese landen hier werk van gemaakt. Onbegrijpelijk, want ook vervoer van noodzakelijke medische goederen loopt nu mogelijk vertraging op. Het is in belang van patiënten, consumenten en bedrijven dat de green lanes ongehinderd goederentransport faciliteren en dat daarop wordt gehandhaafd.

En er is meer nodig. Om het functioneren van de transportketen, waarin onze zee- en luchthavens en al hun bedrijven een sleutelrol vervullen, te garanderen, moeten we zorgen dat de mensen die er werken, van pakketbezorgers, orderpickers, vrachtwagenchauffeurs en kraandrijvers tot havenmeesters en industriële medewerkers, hun werk in goede gezondheid kunnen blijven uitvoeren. Zij vormen in deze stay-at-home economy meer dan ooit de economisch-vitale beroepen.

Zij moeten niet alleen gewaardeerd, maar ook geholpen worden. Allereerst met goede informatievoorziening. Vervolgens moet aan hen, als de voorziening van zorgpersoneel en handhavers op orde is, met prioriteit beschermingsmateriaal en desinfectiemiddelen ter beschikking worden gesteld. Ook zouden we de sector waar nodig, door de dalende volumes, financieel, en maatschappelijk, bijvoorbeeld in de vorm van kinderopvang, moeten bijstaan.

De logistieke keten is essentieel en die moet je niet onnodig hinderen. Het draaiende houden van de stay-at-home economy is cruciaal. Voor nu, en om straks als vliegwiel voor de hele economie te kunnen dienen, als we dit verschrikkelijke virus hebben verslagen.

Caroline Nagtegaal – Van Doorn: VVD-Europarlementariër en lid van de transportcommissie in het Europees Parlement

Vera Tax: PvdA-Europarlementariër en lid van de transportcommissie in het Europees Parlement

Steven Lak: Voorzitter van de Logistieke Alliantie