Chauffeurs afkomstig uit andere Europese landen dan België worden nog zoals gebruikelijk in kleine camionettes op en af gebracht naar België om hun werk aan te vatten of om hun rust in hun thuisland te nemen, aldus de vakbond. Volgens hen is er geen sprake van enige vorm van social distance.

Verantwoordelijkheid

De Belgische socialistische vakbond wijst met de vinger naar het bedrijf Van de Poel uit Herenthout. Volgens BTB ontloopt de vervoerder zijn verantwoordelijkheid als werkgever.

‘Dit bedrijf verplicht zijn buitenlandse chauffeurs een document te tekenen waarmee ze onbetaalde vakantie nemen of hun overeenkomst in onderling akkoord stopzetten’, aldus BTB-voorzitter Frank Moreels. ‘Toen een twintigtal Roemeense chauffeurs weigerde te tekenen, werden zij gedwongen hun badge en sleutels af te geven en daarna aan hun lot overgelaten.’

Tegenreactie Van de Poel

Wim Van de Poel, coo van het geviseerde transportbedrijf, ontkent de aantijgingen. ‘Alle chauffeurs in dienst van Transport Van de Poel, zij het van Belgische, Franse of Roemeense nationaliteit, hebben een wettelijk adres in België of in Frankrijk en een arbeidscontract met Transport Van de Poel NV.’

Hij vervolgt: ‘De laatste jaren hebben wij het aantal buitenlandse onderaannemers sterk teruggeschroefd en een even groot aantal Belgische, Franse en Roemeense chauffeurs met wettelijke woonplaats in België of Frankrijk rechtstreeks in dienst genomen met een Belgisch arbeidscontract. Het aantal voertuigen met Belgisch kenteken is tijdens diezelfde periode sterk gestegen. Momenteel zijn sommigen van hen aan het werk, alle anderen hebben we wegens het teruggevallen werkvolume in het wettelijke systeem van tijdelijke werkloosheid ondergebracht.’

Van de Poel zag door corona heel wat opdrachten wegvallen. Het bedrijf werkt ook met onderaannemers, inbegrepen een eigen dochterbedrijf in Slowakije. ‘Wij hebben met al onze onderaannemers in een vroeg stadium over de coronamaatregelen gecommuniceerd’, zegt Wim Van de Poel. ‘Bij ons weten is niemand aan zijn lot overgelaten. Voor wie niet met de eigen wagen of met een collega mee naar huis kon, is er een vlucht geboekt.’

‘In het Slowaaks sociaal recht worden, wanneer het werk stilvalt, eerst de recuperatie-uren en vakantiedagen opgebruikt. Daarna moet er een gezamenlijk ondertekend document over wettelijk toegestane afwezigheid worden opgesteld, anders zou de werkovereenkomst wettelijk volledig stilvallen. En dat wil niemand. De Slowaakse regering was het, bij de uitbraak van de coronacrisis, nog niet eens over een regeling vergelijkbaar met onze, betaalde tijdelijke werkloosheid.

Postbusfirma

Tevens leverde BTB aan de inspectiediensten bewijsmateriaal over een Belgisch transportbedrijf dat via een Duits zusterbedrijf – een postbusfirma – Poolse chauffeurs in België laat rondrijden in ‘mensonwaardige’ omstandigheden. Zo brengen ze hun lange rust altijd door in de vrachtwagen. Moreels wil op vraag van de inspectiediensten de naam van dit bedrijf nog niet vermelden.

Er zijn ook mistoestanden op de parkings. ‘Chauffeurs – zeker degenen uit niet-Europese landen – worden op de parkings met velen op elkaar gepropt om hun rust op te nemen. De ondernemingen schenden op die manier de social distancing, die is opgelegd door de overheid. Op de gesloten en weer geopende parking Goordijk in Antwerpen zijn zelfs twee caravans zonder nummerplaat gezet, als nieuwe manier om met verschillende chauffeurs bij elkaar de lange rust te nemen.’

Op veel plaatsen worden de hygiënevoorschriften niet nageleefd, merkt Moreels op. ‘Onder meer op de parkings Aire De Froyennes in Tournai, Q8 in Ranst en Total langs de Gentse ring richting Zelzate werden de douches zelfs volledig gesloten.’