Sinds begin maart zijn zowel de Botlekbrug (onderdeel van de A15) als de Wantijbrug (onderdeel van de N3) afgesloten wegens werkzaamheden. Voor vervoerders van gevaarlijke lading zorgt dit voor fikse problemen als ze van de Maasvlakte naar een bestemming ten oosten of noorden van Rotterdam moeten. Ze moeten dan omrijden via Goeree-Overflakkee en Brabant, omdat ze ook niet over (delen van) de A29 en A16 mogen.

Voor een rit met een tankauto van bijvoorbeeld de Maasvlakte naar Ridderkerk zorgt de afsluiting al gauw voor een extra reistijd van anderhalf uur, schat belangenvereniging TLN. Dit zorgt voor meer brandstofkosten, problemen bij de ritplanning en een latere levering van goederen. Volgens de transporteursvereniging lopen alleen al de extra kosten voor brandstof op tot 150 euro per rit.

Geen compensatie

VVD-Kamerlid Remco Dijkstra stelde vragen over de ontstane situatie en vroeg onder meer of de betreffende vervoerders aanspraak konden maken op een compensatie voor de extra uitgaven. In antwoorden op deze vragen zegt Van Nieuwenhuizen te vermoeden dat de schade bij de betreffende transporteurs niet hoog genoeg oploopt om voor compensatie in aanmerking te komen.

‘Getroffen bedrijven kunnen wel een beroep doen op de schade- en nadeelcompensatieregeling van Rijkswaterstaat. Er moet echter sprake zijn van aanzienlijke omzetschade om hiervoor in aanmerking te komen. De verwachting is dat hiervan in deze situatie geen sprake zal zijn’, schrijft de bewindsvrouw.

Uitstel niet mogelijk

Aanvankelijk zouden de werkzaamheden aan beide bruggen niet tegelijkertijd plaatsvinden. Maar door uitloop van het werk aan de Wantijbrug viel dit samen met het onderhoud aan de Botlekbrug. De minister geeft aan dat er alternatieve scenario’s zijn bestudeerd om te voorkomen dat de bruggen gelijktijdig zouden zijn afgesloten. Dit bood echter geen soelaas.

Het verschuiven van de werkzaamheden aan de Wantijbrug naar een tijdstip waarop het werk aan de Botlekbrug al gereed was, was niet mogelijk. Dit omdat de werkzaamheden dan samen zouden vallen met ander onderhoud aan de N3 en dit was volgens Van Nieuwenhuizen technisch en logistiek niet mogelijk. Verschuiving van de werkzaamheden aan de Botlekbrug kon ook niet, omdat dit grote financiële consequenties zou hebben. Dit omdat bestaande afspraken dan zouden moeten worden opengebroken.

Boetekleed

De transportbedrijven zijn niet alleen geïrriteerd over de gelijktijdige afsluiting, maar ook over het gebrek aan communicatie hierover. Ze zouden slechts zijn geïnformeerd middels een flyer. De minister geeft toe dat het contact beter had gemoeten. Ze gaat daarom binnenkort in gesprek met TLN om te bekijken hoe het overleg in de toekomst beter kan in dit soort situaties.