Het leidde tot een heuse overnamegolf waarbij transporteurs steeds meer hun netwerken probeerden te verdichten. Transporteurs kregen eveneens het advies om zich meer op de ‘supply chain advies-functie’ te richten.

De overnamegolf van vorig jaar is vooral met vreemd vermogen gefinancierd. Dat betekent dat de omzet in ieder geval op peil moet blijven, om de aflossingen te kunnen doen. Weliswaar stellen banken zich op dit moment soepel op, maar zodra het ergste van deze crisis voorbij is, zullen de leningen weer met rente afgelost moeten worden. En het is maar de vraag in hoeverre het ladingaanbod zich straks weer gaat herstellen.

Een teken aan de wand zijn de problemen bij Waberer’s. Het lukt deze Europese wegvervoerder al jaren niet om wat droog brood te verdienen. Deze coronacrisis is eigenlijk pas de eerste echte stresstest. En direct moet er nogmaals flink afgeslankt worden. Als er daadwerkelijk recessie optreedt, wat bijna onvermijdelijk is met een economie die twee maanden stil ligt, zal het ladingaanbod niet direct verbeteren. De transportsector is dus gewaarschuwd voor nog meer overcapaciteit. En inderdaad, dat leidt tot nog meer prijserosie en faillissementen.

Ook in Duitsland is volgens een kredietbeoordelaar maar liefst een vijfde van de 72.000 onderzochte logistieke bedrijven nu al bijna insolvent. De huidige crisis kan hen het laatste duwtje geven. Helaas zullen dergelijke onderzoeken in veel andere Europese landen hetzelfde beeld geven. Zeker als een overheid niet direct bijspringt in deze coronacrisis, zullen diverse bedrijven op het randje van faillissement komen.

Op zich zou het geen kwaad kunnen dat er een natuurlijke selectie plaatsvindt in de branche. Want als er zelfs in goede tijden niets verdiend kan worden, kun je niet spreken van een gezonde sector. Het is alleen jammer dat er vanwege de coronacrisis niet echt sprake is van een natuurlijke selectie op basis van goed ondernemerschap en vindingrijkheid. Had je toevallig veel supermarkten als klant, kom je de crisis wel door. Maar ben je groot in sierteeltransport, worden het een paar barre maanden.

Benieuwd of er uiteindelijk iemand als winnaar uit deze extreme stresstest komt. Maar ik vrees dat op korte termijn vooral de mate van ‘vet op de botten’ en het soort ladingaanbod daarin bepalend gaan zijn. Bedrijven die het advies hebben gevolgd om van fysieke assets naar kennis te transformeren, zijn nu flexibeler in hun kosten. Als een ondernemer ook nog eens erg gediversifieerd is qua klantsegmenten, maakt hij een goede kans de crisis te overleven. De huidige periode is tegelijkertijd dus ook een testcase voor de werkelijke waarde van de dienstverlening.