Waberer’s is actief in grote delen van Europa en merkt dat de economische activiteit in de laatste weken flink achteruit is gegaan in veel landen. Onder meer in de automotivesector, een belangrijke markt voor het bedrijf, zijn veel fabrieken stil komen te liggen. Maar ook in andere branches laat corona zijn sporen na.

‘Alle non-food sectoren worden hard geraakt. Daarnaast zijn er in onder meer België, Frankrijk, Italië en Spanje lockdowns ingesteld. De economie draait op een laag niveau. Tevens zijn er quarantaines en grenscontroles ingevoerd, wat zorgt voor chaos’, licht een woordvoerder van het bedrijf toe.

‘Het terughalen van duizend vrachtwagens is een eerste stap om onze vloot aan te passen.’ Of er later nog meer trucks volgen, is niet duidelijk. In totaal heeft het bedrijf zo’n vijfduizend voertuigen in gebruik. Ook gaat Waberer’s een deel van de chauffeurs terughalen naar Hongarije. Om hoeveel personeelsleden het gaat, deelt het bedrijf niet mee.

Onbetaald verlof

Sowieso gaan de Hongaren snijden in de personeelskosten. Uitgangspunt is dat er geen gedwongen ontslagen vallen. Wel betekent het dat er geen nieuwe werkkrachten worden aangenomen, dat er heronderhandelingen plaatsvinden over personeelslonen en dat er een regeling komt voor onbetaald verlof.

Waberer’s voegt eraan toe dat de maatregelen zijn genomen in overleg met de betrokken vakbonden. ‘Het zijn buitengewone maatregelen, maar het zijn dan ook buitengewone tijden’, meldt het bedrijf in een toelichting.

Scherpe terugval

Vorige week al meldde Waberer’s dat het grote gevolgen ondervindt van de corona-pandemie. Deze houdt vrijwel alle landen in Europa in haar greep. Omdat het Hongaarse bedrijf in veel van deze landen actief is, heeft het op veel plekken last van een scherpe terugval van de vraag naar transport.

‘Dit zal van grote invloed zijn op de resultaten van het tweede kwartaal van 2020. Het is echter nog te vroeg om te zeggen hoe lang deze daling duurt en hoe sterk de invloed zal zijn op onze cashflow en onze resultaten’, aldus Waberer’s.

De coronaproblemen zijn een nieuwe klap in het gezicht van het bedrijf, dat al geruime tijd in de hoek zit waar de klappen vallen. Vorig jaar boekten de Hongaren in het eerste, tweede én derde kwartaal een verlies. Cijfers over het gehele jaar zijn nog niet beschikbaar. Aanvankelijk zouden deze maandag 23 maart worden gepubliceerd. Maar door de corona-uitbraak besloot het bedrijf de publicatie te verplaatsen naar de tweede helft van april.

Onderdelen onder de loep

Eind vorige maand kondigde Waberer’s aan dat het enkele bedrijfsonderdelen onder de loep neemt. Het gaat om een ‘strategische herbeoordeling’ van de contractlogistiek en de verzekeringstak in het thuisland en de transport en logistiekdivisie in Polen. Of verkoop van deze divisies een optie is, wordt niet vermeld.

Met de maatregel wil het bedrijf meer kunnen focussen op de transportdivisie die zich bezighoudt met ftl-lading (full truck load). Met de uitbraak van het coronavirus heeft de herbeoordeling van de verschillende afdelingen vermoedelijk weinig te maken. Eind februari was de impact van covid-19 voor Waberer’s nog beperkt.

Nieuwe topman

Min of meer tegelijkertijd met de coronabezuinigingen heeft Waberer’s bekendgemaakt dat het een nieuwe topman heeft. Het gaat om Barna Erdélyi, die per 23 maart 2020 de vertrekkende topman Robert Ziegler is opgevolgd. Erdélyi was tot voor kort de cfo van Waberer’s en vervult zijn nieuwe functie op ad interim basis. Voor hoe lang, is niet duidelijk.

De directiewissel is opvallend, omdat Ziegler pas in het eerste kwartaal van 2019 aantrad. Hij heeft de functie iets meer dan een jaar vervuld en wordt bedankt voor bewezen diensten.