De Belgische overheid heeft recent besloten om al het niet-noodzakelijke grensverkeer tegen te houden. Hiervoor heeft de politie controles ingesteld bij veel grensovergangen op belangrijke routes. Daarbij worden op diverse plekken rijstroken afgesloten. Automobilisten die geen goede reden hebben om naar België te reizen, bijvoorbeeld voor hun werk, krijgen een boete en moeten rechtsomkeert maken.

Weliswaar mag het vrachtverkeer gewoon doorrijden, zeker als het essentiële goederen vervoert zoals medicijnen en levensmiddelen, maar voordat de trucks bij de grens komen, staan ze wel eerst in de file tussen al het andere verkeer. En dan kan de wachttijd alsnog behoorlijk oplopen.

Vijf kilometer file

Dinsdagochtend stond er op de A16, van afslag Rijsbergen tot aan de grens, een file waarvan de lengte op sommige momenten zo’n vijf kilometer bedroeg. Dit bracht een wachttijd met zich mee van maximaal drie kwartier. De file blijft echter niet beperkt tot spitsuren. Rond 11.30 uur stond er op dit traject nog steeds een file van vijf kilometer, met een wachttijd van dertig minuten.

Maar ook bij andere grensovergangen naar België stond het verkeer vast. Zo moest het vrachtverkeer op de A4 vanuit Bergen op Zoom op sommige momenten rekening houden met een half uur vertraging. Ook op de A67 vanuit Eindhoven en de A76 vanuit het Limburgse Stein was er filevorming.

Tekst loopt door onder afbeelding.

Green lanes

Maandag kwam de Europese Commissie, bij monde van voorzitter Ursula von der Leyen, met richtlijnen voor het grensverkeer. Uitgangspunt daarbij was een vrije doorgang van het goederenvervoer, waarbij de wachttijden aan de verschillende grenzen niet langer mochten zijn dan vijftien minuten.

Daarnaast zou ze graag zien dat lidstaten zogeheten green lanes instellen: een soort voorrangsstrook voor vrachtwagens. Dit moet snel goederenvervoer mogelijk maken. Van zo’n green lane is vooralsnog aan de Belgisch-Nederlandse grens geen sprake. De Belgische transportorganisatie Febetra hekelde op Twitter dan ook de filevorming en pleitte voor een aparte rijstrook voor vrachtwagens.

Ook de Nederlandse transporteursvereniging TLN is niet gelukkig met de situatie. Zij wijzen op de oproep van de Europese Commissie om de wachttijden aan de grens beperkt te houden en willen dan ook dat de betreffende autoriteiten zorgdragen voor zo’n green lane voor het vrachtvervoer.

Duitsland

Duitsland heeft op dit moment nog geen grenscontroles ingevoerd aan de Nederlandse kant. Wachttijden bij de Duits-Nederlandse grens zijn er dan ook niet of nauwelijks.