Vanwege grenscontroles liepen de files op sommige plekken in Europa afgelopen weekend op tot veertig kilometer, met wachttijden tot achttien uur. ‘Dit moet stoppen’, zei voorzitter van de Europese Commissie, Ursula von der Leyen, maandag.

Papierwerk beperken

De speciale voorrangsstroken moeten worden opengesteld voor alle vrachtwagens met goederen, aldus Von der Leyen, ongeacht het type lading. Daar voegde ze aan toe dat eventuele handelingen aan de grens, bijvoorbeeld gezondheidschecks, ook niet mogen leiden tot langere wachttijden dan vijftien minuten.

Ook schrijft ze dat de eventuele extra checks moeten worden gedaan zonder dat chauffeurs hun voertuig hoeven te verlaten en dat deze controles tot een minimum moeten worden beperkt. Von der Leyen wil ook niet dat chauffeurs bij grensovergangen andere papieren moeten tonen dan hun identiteits- en rijbewijs. Elektronische documenten moeten worden geaccepteerd.

Nationaliteiten

Tevens moeten lidstaten volgens haar toestaan dat chauffeurs ook in het weekend en ‘s nachts kunnen rijden. Ook vraagt ze lidstaten om vrachtwagens en chauffeurs tot het land toe te laten, ongeacht hun nationaliteit.

Als het gaat om nationaliteiten buiten de EU moeten truck en bestuurder ook worden toegelaten, als ze essentiële goederen vervoeren, zoals medicijnen en levensmiddelen. ‘Dit is een uitzonderlijke situatie, we moeten flexibel zijn’, zie Von der Leyen, doelend op de coronaproblematiek.

Verlamming

De uitbraak van het coronavirus heeft een enorme impact en zorgt soms zelfs voor een ‘verlamming’ van het Europese transport, aldus de Commissie-voorzitter. Vrachtwagens met medicijnen en andere goederen lopen vertraging op en dat kan leiden tot tekorten, zei ze.