Diverse belangenorganisaties hebben de afgelopen dagen aangedrongen op aanpassing van de regels voor rij- en rusttijden. Nu het coronavirus wild om zich heen grijpt, staat het goederenvervoer onder grote druk. Aanpassing van beperkende regels kan hierbij helpen, denken transporteursorganisatie TLN verladersvereniging Evofenedex.

Andere landen, waaronder België en Polen, hebben de regels voor rij- en rusttijden al tijdelijk aangepast. Ook Van Nieuwenhuizen heeft daar wel oren naar, meldde zij woensdagavond. De Europese Commissie is bereid toe een oogje toe te knijpen als het gaat om deze regels.

De bewindsvrouw voegde daar wel aan toe ‘dat een dergelijke maatregel proportioneel moet zijn en niet de verkeersveiligheid of sociale arbeidsomstandigheden van chauffeurs in gevaar mag brengen’. Wanneer de bewindsvrouw een beslissing neemt over de eventuele verruiming van de regels is niet duidelijk.

Venstertijden

TLN en Evofenedex hebben donderdag ook een oproep gedaan om de venstertijden voor vrachtauto’s in de binnenstad voorlopig buiten werking te stellen. Volgens beide organisaties staan deze regels de door de coronacrisis noodzakelijke aanpassingen in de openingstijden van winkels in de weg.

‘De bij ons aangesloten eenmanszaken en winkelketens willen graag bezien of kortere openingstijden kunnen bijdragen aan het opvangen van het omzetverlies door het coronavirus’, aldus Evofenedex-directeur Machiel van der Kuijl. ‘Maar omdat de levering van goederen in veel steden verplicht vóór 11.00 uur moet plaatsvinden, is het verkorten van de openingstijden momenteel geen reëel alternatief.’

Kostenbesparing

Veel winkeliers willen hun deuren pas later op de dag openen. Dat scheelt personeels- en energiekosten. Maar dat kan alleen als vrachtwagens hun lading ook ’s middag mogen lossen, in plaats van ’s ochtends.

Beide verenigingen roepen gemeentebesturen daarom op snel te besluiten tot een verruiming van de regels. ‘Dat zou veel mkb’ers en transporteurs helpen de impact van het coronavirus op binnenstedelijke winkelcentra te beperken’, besluit Van der Kuijl.